• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-12-14

Äänestä syksyn parasta viikon pulmaa

Kuten syksyn alussa lupasin, parhaan viikon pulman ehdottaja (tai useampikin) palkitaan Opettajan tekijänoikeusoppaalla. Nyt on aika valita paras pulma. Yleisö päättää.

Äänestä mielestäsi tämän syksyn kiinnostavinta viikon pulmaa. Kuva: Joe Hall @ Flickr, CC BY

Silmäile viikon pulmia ja niiden vastauksia. Voit äänestää yhtä tai usempaa, jotka mielestäsi ovat hyödyllisimpiä, kiinnostavimpia tai muuten vain yllättäviä. Voit äänestää painamalla kunkin artikkelin alapuolella olevia sosiaalisia jakonappeja: Facebook, Google+ tai Twitter, oman makusi mukaan. Voit myös äänestää kirjoittamalla kommentin viikon pulmaan (jossa voit kysyä tarkennuksia tai muuten vain kiittää kysyjää) tai kirjoittamalla omaan blogiisi artikkelin, josta linkität niihin viikon pulmiin, joista pidit. Äänestysaikaa on vuoden loppuun, jonka jälkeen tykkäämiset, twiitit, +1:t, kommentit ja trackbackit lasketaan yhteen.
Syksyn aikana esitetyt viikon pulmat ovat tässä:

  1. Kuitit kirjanpidon opetuksessa: Voiko kuitteja ja muita tositteita skannata ja käyttää opetusmateriaalina? Saako niitä jaella digitaalisesti tai paperimuodossa opiskelijoille aineistoksi, jonka avulla he harjoittelevat kirjanpitoa?
  2. Piirustusten ja kaavioiden käyttö oppimateriaalissa: Miten verkossa olevia piirustuksia ja kaavioita voi käyttää omassa oppimateriaalissa? Kahdeksan keinoa.
  3. Ristiriitaiset käyttöluvat: Verkosta löytyy avoimesti lisensoitu kuva, jossa on kuitenkin jonkin toisen tahon copyright-merkintä. Onko kuvan jakanut henkilö pyytänyt luvan, vai onko hän toiminut väärin?
  4. Nettiaineisto etäopetuksen tallenteissa: Mitä verkosta löytyvää aineistoa voi olla opetustilanteessa, jos se välitetään videoneuvottelun kautta etäopiskelijoille? Miten tilanne muuttuu, jos etäluento tallennetaan?
  5. Kuka omistaa huumorin? Voiko vitsin omistaa? Onko vitsi teos? Voiko julkisessa tilanteessa esittää toisen kirjoittaman vitsin tai stand-up-ohjelman? Onko lähde mainittava ja onko maksettava teostomaksua? Voiko vitsin rinnastaa musiikkikappaleeseen ja stand-up-ohjelman albumiin?
  6. Spotifyn käyttö opetuksessa: Voiko Spotifyn kautta soittaa musiikkia opetustilanteessa? Palvelun käyttöehdot sallivat vain epäkaupallisen yksityiskäytön, mutta laissa on oikeus esittää opetuksessa julkaistuja teoksia. Miten tilannetta on tulkittava?
  7. Ylen Areena opetuksessa: Olen käsittänyt, että Yle Areenalta saa näyttää dokumentteja oppitunnilla. Ne ovat kuitenkin yleensä nähtävillä vain rajoitetun ajan. Saako niitä nauhoittaa ja näyttää myöhemmin oppilaille? Jos ei saa, voiko dokumentteja ostaa koululle?
  8. Miten opettajaa rankaistaan tekijänoikeuslain rikkomisesta? Mikä on tyypillinen sanktio jos tietämätön opettaja rikkoo tekijänoikeuslakia? Mitkä ovat karmeimmat esimerkkitapaukset?
  9. YouTuben käyttöoikeudet koulussa: Saako esim. YouTube-videon, jossa on upotuskoodi upottaa omaan blogiinsa? Saako opettaja esittää sen omassa luokassaan? Voiko upotettavan videon esittää omassa esityksessään (esim. PowerPoint)? Eli muuttuuvatko saman teoksen tekijänoikeudet tilanteesta riippuen ja mitkä ovat tekijänoikeudet kussakin tapauksessa?
  10. Oikeus kuvata katutaiteilijaa: Otin kuvan nuoralla kävelijästä vuosi sitten. Sain luvan kuvaamiseen, kun laitoin hänen keräyspurkkiinsa rahaa. Ostinko samalla myös julkaisuoikeuden?
  11. Muiden oikeus levittää opettajan oppimateriaalia: Olen tuottanut koulutusmateriaalia Google Docsilla julkisina dokumentteina, jotta voin upottaa ne koulutuksen suljetuille verkkosivuille. Jaan mielelläni aineistoani myös kollegoilleni, mutten haluaisi nähdä aineistoni leviävän muualle verkkoon, koska haluan pitää aineiston ajantasaisena. Minkälainen oikeus työnantajalla ja kollegoillani on oletusarvoisesti powerpointieni käyttöön?
  12. Kuvaaminen asiakastiloissa: Saanko laittaa julkiseen jakeluun ottamani valokuvan, jossa on sisätiloissa oleva aikuisen kokoinen patsas? Onko periaatteessa eroa laittaisinko kuvan julkiseen jakeluun vai pienemmälle porukalle?
  13. Oppikirjan kuvien muokkaus omaan käyttöön: Olen ottanut graafiset kuvat erään amerikkalaisen oppikirjan sivuilta, ja piirtänyt niiden päälle omia viivoja ja tehnyt sitten opiskelijoille alla olevat tehtävät. Teenkö tekijänoikeusrikkomuksen?
  14. Musiikin lataaminen netistä omaan käyttöön: Onko musiikin lataaminen YouTubesta omalle koneelle ja tallentaminen cd-levylle laillista?
  15. Avoimesti lisensoidun kuvan liittäminen verkkosivulle oikeaoppisesti: Miten CC-lisenssillä varustetun kuvan liittäminen omalle verkkosivustolle käytännössä tapahtuu? Miten kuvan tekijä on ilmoitettava, jotta kaikki menee sääntöjen mukaan?
  16. Ohjelmiston mukana tulevan median käyttöoikeudet: Tein videon, jossa käytin Macissa ohjelmistojen (varmaan iMovien) mukana tullutta taustamusiikkia. Kun lähetin videon YouTubeen, palvelu herjaa, että musiikki on jonkun muun. Teinkö siis jotain väärin?

Suurkiitokset joka tapauksessa jokaiselle kysymyksiä lähettäneelle! Viikon pulmat jatkuvat joululomien jälkeen, mutta jo nyt saa toki lähetellä uusia kysymyksiä vaikkapa kommenttina tähän viestiin tai haluamallaan viestintävälineellä suoraan Tarmolle.

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote, Viikon pulma

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Vesa Linja-aho sanoo

    2011-12-14 09:30

    Entä jos on peukuttanut jo noita kaikkia :P.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2011-12-14 09:58

      Kieltämättä paha ongelma. 🙂 Voit lähteä sitten twiittaamaan tai +1:äämään parhaita, tai kirjoittaa niistä omaan blogiisi, tai jotain muuta mitä pystyn mittaamaan.

  2. Jesse Soininen sanoo

    2011-12-14 11:29

    Massiivisen hieno blogi-kokonaisuus tärkeästä asiasta.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään