• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

Kopiokissa osa 2. Selittävät piirrokset

Jos Kopiokissa on sinulle uusi tuttavuus, kannattanee lukea ensin osa 1.


Lataa sarjakuva tulostuskelpoisena PDF-tiedostona,
Lisää asiaa selittävistä piirustuksista on mm. seuraavissa kirjoituksissa:

  • Selittävät piirroskuvat ovat vapaata riistaa – yleensä
  • Oppikirjoista saa kopioida selittäviä piirustuksia

Kommentit

  1. Eija Kalliala sanoo

    2013-01-31 10:24

    Käykö tuossa nyt niin, että Anna-Sofia saa ottamiinsa valokuviin tekijänoikeuden 50 vuodeksi, jos ei keksi jakaa niitä CC-lisenssillä? Mutta jos hän olisi skannannut kuvat, hän ei olisi saanut tekijänoikeutta kuvien skannattuun versioon ?

    Vastaa
    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2013-01-31 12:02

      Tarkkaan ottaen näin taitaa käydä: Valokuvaaja saa lähioikeudet (siis melkein sama kuin tekijänoikeudet) ottamiinsa valokuviin 50 vuodeksi. Tämä suoja ei koske aihetta, vaan vain kuvatiedostoja. Joku muu saa siis kuvata samat kohteet.
      Tässäkin on kyllä maailmalla muutoksen tuulia: Wikipediassa on otettu käyttöön periaate, että kaksiulotteisen teoksen tarkka valokuva rinnastetaan skannaukseksi, eli siihen ei synny lähioikeuksia. Suomessa ei olla ihan niin pitkällä. Ero tosiaan on sillä, että valokopiokonetta ja skanneria ei pidetä kameroina (vaikka ne ovat kameroita). Tässä on siis käynyt niin, että ammattivalokuvaajien oikeuksien suojelemiseen tarkoitettu pykälä on päätynyt vaikuttamaan liian laajaasti.

      Vastaa
  2. Hanna Laurila sanoo

    2013-01-31 11:28

    Sarjakuva selventää asian mainiosti! Sitä se ei kuitenkaan muuta, että laki on käsittämätön (minulle). Selkeän havaintokuvan tekeminenhän vasta vaatii työtä, ja ajattelua siinä missä tekstikin. Onko nyt niin, että jos julkaisen asian PowerPointin listana, tekijän oikeus on minulla, mutta jos muutan saman listan SmartArt -kaavioksi, sitä ei enää ole?

    Vastaa
    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2013-01-31 12:00

      Tekijänoikeuden kannalta ei ole väliä, vaatiiko kuvan piirtäminen osaamista tai vaivaa. Kyse on lopputuloksen uniikista omaperäisestä ilmaisumuodosta. Selittävä piirustus pyrkii kuvaamaan jotain todellisuuden ilmiötä, joten sitä ei voi ihan miten tahansa piirtää: se on joko oikein tai väärin. Sama koskee tietysti tietopohjaista tekstiäkin.
      Väittäisin, että jos toteat joitain faktoja, on ihan sama, onko ne tekstilistana vai selittävänä kaaviona. Kumpikaan ei ole ilmaisumuodoltaan omaperäinen, jotta sinulla olisi siihen yksityisoikeus.
      Asiaa kannattaa ajatella myös toisin päin: Jos sinulla olisi johonkin piirtämääsi asiaan tekijänoikeudet, se tarkoittaisi, että kukaan muu maailmassa ei saisi sitä samaa (tai samankaltaista) tuottaa sinun elinaikanasi eikä 70 vuoteen sen jälkeen ilman sinun lupaasi. Ymmärtänet, että selittävän piirustuksen tapauksessa tilanne olisi absurdi. Lisäsin sarjakuvan perään linkkejä konkreettisiin esimerkkeihin.

      Vastaa
      • Hanna Laurila sanoo

        2013-02-01 11:55

        Oppimateriaalissa lienee olennaista asioiden jäsentäminen, eivät luettelot tai kuvat sinänsä. Omaperäisintä antia lienevät kiireisen ihmisen virheet. Jäänkin miettimään, tarvitaanko tekijänoikeuslain näkökulmasta oppimateriaaleihin kovinkaan usein mitään lisenssimerkintöjä, kun mikään ei lopulta ole vain omaa. Yhteistyötä ja avoimuutta merkinnät kuitenkin helpottavat.

        Vastaa
  3. Jari Sarja sanoo

    2014-01-02 19:32

    Miksi lainata tai kopioida jotakin sellaista, joka ei ylitä teoskynnystä.

    Vastaa
    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2014-01-15 14:18

      Monet tietoa välittävät selittävät piirrokset vaativat paljon osaamista ja taitoa, mutta eivät omaperäisyyttä. Siksipä niissä tyypillisesti ei teoskynnys ylity, mutta niiden uudelleenkäytössä on silti hyötyjä eikä niiden itse tekeminen tyhjästä ole triviaalia.

      Vastaa
  4. Jari Sarja sanoo

    2014-01-16 09:26

    Helppoa! Rikkoja vaan päättää ”tuo teos ei ole riittäävän itsenäinen eikä omaperäinen”. Ja tuon päätöksen perusteella hän voi kopioida ihan laillisesti. No siinä tapauksessa kannattas ainakin kertoa mistä sen alkuperäisen kaavion on kopsannut eli lähdeviittaukset kuntoon.

    Vastaa
  5. Jaana Uusitalo sanoo

    2014-04-25 09:56

    siispä kuvaamaan…

    Vastaa
  6. Heli Antila sanoo

    2015-05-31 09:34

    Tulkinta voi käytännössä olla hyvin vaikeaa. Tämä herättää useampiakin ajatuksia. Jos mietitään kaavion ”suoraa kopiointia” on viitemerkintöjen tietenkin oltava kohdallaan.
    Tulkinnanvaraista sitten on, kuinka paljon kuviota missäkin tapauksessa voidaan muokata ja onko muokattu lopulta sinun omasi vai alkuperäisen esittäjän, vai molempien vai ei kummankaan.

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään