• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset

Jokaisen oppilaitoksen tulisi tarjota opettajilleen ajantasaiset ohjeet tekijänoikeuksiin liittyen: mitä saa tehdä, mitä ei.  Ennen vanhaan riitti, kun opettaja muisti säännön ”valokopioida saa 20 sivua (ei yli puolet) julkaisusta”. Nykyisin erilaiset aineiston kopiointi-, jakelu- ja käyttötavat ovat moninkertaiset.

20 minuutin esitystallenne ITK2013-konferenssista selittää, miksi tätä ohjetta tarvitaan.

Tekijänoikeuslain ymmärtäminen on mahdotonta, koska se ei ole looginen. Kaikkien sääntöjen ulkoa oppiminen on epärealistinen ja tylsä oppimishaaste. Siksi säännöt tulisi koota tiiviisti yhteen paikkaan, josta opettajat ne löytävät. Useimmissa kouluissa opettajat eivät tiedä, mitä lupia heillä on tai edes, kuka heidän organisaatiossaan sen tietäisi.
Yksi ohje kaikille ei riitä, sillä eri oppiasteilla ja oppilaitoksilla on toisistaan eriäviä sääntöjä, oikeuksia ja omia sopimuksia. Siksi jokaisen oppilaitoksen on tehtävä omat ohjeensa.
Kolmas haaste on tekijänoikeuslain tulkinnanvaraisuus. Esimerkiksi kysymykset verkkovideoiden tai musiikkistriimien käytöstä ovat erittäin epäselviä. Epäselvissä ja tulkinnanvaraisissa tilanteissa oppilaitoksen johdon tulisi jollain tavalla ottaa kantaa ja ohjeistaa opettajiaan siinä, mikä heidän mielestään on hyväksyttävää toimintaa.
Näytä haasteita tukemaan on laadittu opas, jonka avulla oppilaitoksen suunnittelijat ja johtajat voivat laatia tiiviit ohjeet.
Opas on vapaasti kenen tahansa luettavissa ja sitä saa levittää CC BY-SA -lisenssin mukaisesti. Dokumenttiin saa myös lisätä kommentteja ja kysymyksiä. Siirry oppaaseen:  http://bit.ly/oppilaitoksen-tekoik-ohjeet
Alla vielä ITK2013-konferenssissa pitämäni puheenvuoron diat ja esitystallenne, jossa esittelen aiheen.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään