• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon

Valmis ennalta mietitty sopimusmalli on hyvä pohja sopimuksen tekemiselle, sillä se näyttää, mitä asioita olisi hyvä huomioida, jotta lopputulos on molemmille osapuolille reilu.

Oppilaitoksen ja opettajan oikeudet opettajan aineistoon on paras sopia etukäteen. Valmis sopimusmalli helpottaa sopimuksen laatimista. Kuva: Gunnar Wrobel, CC BY-SA

Opetusministeriö on aikoinaan julkaissut sopimusmallit, joilla voi sopia työntekijän tuottaman sisällön käyttöoikeuksista tai ulkopuolisen tuottamasta sisällöstä. Nämä sopimukset ovat hyviä lähtökohtia oppilaitoksen ja tuottajan välisten oikeuksien reiluun ja tasapuoliseen sopimiseen, kuten Opettajan tekijänoikeusoppaan sivulla 56 todetaan. Niissä ei kuitenkaan lainkaan huomioida mahdollisuutta tuottaa avoimesti lisensoitua aineistoa.
Ville Oksanen on kyseisten sopimusten pohjalta ”remiksannut” sopimusmallit, joista voidaan muokata varsinaiset sopimukset avoimesti lisensoidun aineiston tuottamiseksi. Sopimusmalleja saa vapaasti käyttää ja muokata. Sopimuksissa tekijä itse säilyttää kaikki tekijänoikeutensa ja sitoutuu lisensoimaan aineiston yhdessä sovitulla CC-lisenssillä, jolloin toimeksiantaja tai työnantaja saa lisenssin mukaiset käyttöoikeudet aineistoon. Samat oikeudet saavat kaikki muutkin, CC-lisenssin mukaisesti.

Sopivan avoimen lisenssin valinta

Eri CC-lisenssit eivät välttämättä ole oppilaitoksen tai tekijän kannalta edullisia. CC-ehdot ja lisenssit on selitetty Opettajan tekijänoikeusoppaan sivuilla 107-114. Lyhyesti voidaan todeta seuraavaa:

  1. NC-ehto on ongelmallinen oppilaitoksille, joissa toimitaan kaupallisesti.
  2. ND-ehto rajoittaa liikaa oppilaitoksen oikeutta päivittää aineistoa.
  3. Ilman SA-ehtoa tekijän oikeudet tuleviin versioihin ovat epävarmat.
  4. Suositeltavin lisenssi opetuskäyttöön on CC BY-SA, kuten Opettajan tekijänoikeusoppaassakin sivulla 120 todetaan.

Sopimusmallit

Nämä sopimusmallit ovat vapaasti kenen tahansa hyödynnettävissä ja niitä voi muunnella tarkoituksen edellyttämällä tavalla. Kaikki kolme sopimusta yhdessä zip-paketissa (sopimusmallit työntekijän, ulkopuolisen tahon sekä opiskelijan kanssa).

Kommentit

  1. Esko Lius sanoo

    2012-03-08 12:40

    Hyvä lähtökohta oppilaitoksen omalle sopimustyölle, kiitokset pohjista!

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään