• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-12-31

Vuoden 2011 kertaus

Merkittävin muutos koulujen tekijänoikeustilanteeseen lienee keväällä julkaistu Kopioston Digilupa, joka mahdollistaa verkkoaineiston kopioinnin opetuskäyttöön. IPR University Centerin keväällä lanseeraama operight.fi-sivusto on uusin puolueeton tiedon tarjoaja.
Tekisi mieleni lisätä, että myös tammikuinen Opettajan tekijänoikeusoppaan julkaisu on ollut ainakin kirjan avanneille merkittävä muutos tekijänoikeustilanteen ymmärryksen suhteen. Ja ehkä tästä blogistakin on ollut iloa niille tuhansille blogissa käyneille.

Uusi vuosi on tuloillaan ja Azteekkien mukaan se on tämän maailmanajan viimeinen vuosi. Joulukuussa alkaa uusi (avoimempi?) maailmanaika. Kuva: Michael McCarthy, CC BY.

Opettajan tekijänoikeusblogin ylivoimaisesti eniten luettu artikkeli on tammikuun viikon pulma, YouTube-videoiden esittäminen, joka muodostaa yli 10% koko blogin vuoden 2011 liikenteestä – toisaalta se on kerännyt lukijoita lähes koko vuoden ajan. Sen suosio hiipui vasta 23.10., kun julkaisin uuden artikkelin YouTuben käyttöoikeudet koulussa, joka on loppuvuonna kerännyt pääosan YouTuben käytön ihmettelijöistä.
Toiselle sijalle pääsee syksyllä julkaisemani vuokaavio, jolla voi selvittää, miten saa toisten teoksia hyödyntää.
Muut suosituimmat kirjoitukset ovat käsitelleet valokuvien käyttöä diaesityksissä, maksutonta tekijänoikeusopasta (loppuunjaeltu), käsitöiden mallisuojia, Spotifyta musiikin opetuksessa sekä selittäviä piirustuksia.
Viime syksyn viikon pulmista oli yleisöäänestys. Suosituimmaksi osoittautui 3.10. julkaistu Spotifyn käyttö opetuksessa, jonka esitti opettaja Marko Heikura. Kiitokset selvästi tarpeellisesta kysymyksestä, johon vastaaminen ei ollut aivan helppoa. Kirjapalkinto lähtee postiin pikimiten.
Tänä vuonna on luvassa uusia tuulia. Viime vuonna ylläpidin tätä blogia ihan harrastepohjalta, mutta vuosina 2012-2013 ESR-rahoitteinen AVO-hanke tukee tämän blogin (ja creativecommons.fi-sivuston) sisällöntuotantoa. Nyt on siis erinomainen tilaisuus kertoa, mitä tässä blogissa tulisi opettajille ja kouluille tarjota. Lisää viikon pulmia? Avointa sisältöä hyödyntäneiden (tai jopa tuottaneiden) opettajien esittelyjä ja haastatteluja? Vieraskyniä? OCW-kentän kuulumisia? Tietoa ensi lukuvuoden Digiluvasta? Vinkkejä hyvistä avoimista oppimateriaaleista? Omatoimisia harjoitustehtäviä tekijänoikeusasioissa? Samma på svenska? Vai jotain aivan muuta?

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote / 2011, katsaus

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Armi sanoo

    2012-01-04 09:56

    Hyvää uutta vuotta Tarmo ja muut Opettajan tekijänoikeus -blogin tekijät!
    Oppaan ja tämän blogin ansiosta ymmärrän näitä asioita hieman paremmin ja olen jo muuttanut jotain käytäntöjänikin. On hienoa, että blogi saa tulevana vuonna jatkua tuetusti. Kaikki ehdotuksenne tulevista aiheista kuulostavat hyviltä, joten jään odottamaan uusia postauksia.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään