• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-10-19

Selvitä käyttöoikeutesi toisten teoksiin virtuaaliapurin avulla

Useimmiten opettajia askarruttavaa se, mitä he saavat jollakin toisen tuottamalla teoksella tehdä. Rakensin virtuaalisen vastineen itsestäni, interaktiivisen ongelmanratkaisutyökalun, tai velhon, joka pystyy kertomaan, mitä sinä voit tehdä mielivaltaisella teoksella.

Voit selvittää sinun oikeutesi toisten tekemiin tuotoksiin tämän vuorovaikutteisen kyselyn avulla.
Vaikka Opettajan tekijänoikeusopas olisikin tullut luettua, ei tekijänoikeuslaki välttämättä siltikään aukea loogisena ja kauniina kokonaisuutena. Eihän se sitä olekaan. Laki on ihmisten luoma ja useiden sopimusten kautta muotoutunut, historian painolastia raahaava epälooginen pykälien viidakko.
Olen kouluttanut opettajia tekijänoikeusasioissa nyt pari vuotta ja yhä selvemmin näen, että kokonaisuuden hahmottaminen on oikeasti todella vaikeata. Useimmiten opettajia askarruttavaa se, mitä he saavat jollakin toisen tuottamalla teoksella tehdä. Tätä myös minulta kysytään harva se päivä. Vähentääkseni omaa työtäni rakensin virtuaalisen vastineen itsestäni, interaktiivisen ongelmanratkaisutyökalun, tai velhon, joka pystyy kertomaan, mitä sinä voit tehdä mielivaltaisella teoksella. Sinun on vain vastattava muutamiin kysymyksiin.
Ota siis jokin tietty sinua kiinnostava teos tapaukseksi ja käynnistä kysely.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / hyödyntäminen, käyttöoikeudet, kysely, oikeudet Yksi kommentti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään