• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2015-05-05

Onko koulu vastuussa oppilaiden julkaisuista?

Viikon pulma: Jos oppilaat julkaisevat jotain verkossa, mikä on opettajan tai oppilaitoksen vastuu? Jos julkaisu tapahtuu koulun omilla verkkosivuilla, onko tilanne toinen? Miten vastuuta voi vähentää?

Vastuu verkkopalvelun sisältöjen laillisuudesta vaihtelee tilanteittain. Paras keino rajoittaa vastuutaan on lisätä ohjeet alasottoilmoituksen tekemiseen. Kaavio: Ville Oksanen
Vastuu verkkopalvelun sisältöjen laillisuudesta vaihtelee tilanteittain. Paras keino rajoittaa vastuutaan on lisätä ohjeet alasottoilmoituksen tekemiseen. Kaavio: Ville Oksanen

Koulun vastuu voi vaihdella nollasta sataan, tilanteesta riippuen. Yhdellä helpolla ja nopealla keinolla vastuu tekijänoikeusrikkomuksista vähenee merkittävästi. Mutta käydään ensin läpi erilaiset julkaisemistavat.
Jos sisältöä tuotetaan koulun toimesta tai sen ohjaamana (kuten koulun omat kotisivut), on koulu tietenkin vastuussa julkaisemastaan aineistosta. Jos toiminta on aikakautisjulkaisun tapaista, edellyttää laki päätoimittajan nimeämistä, joka on vastuussa kaikesta julkaistusta materiaalista. Hänen on siis valvottava kaikkea aikakausjulkaisussa olevaa sisältöä.
Vastaavasti, jos opettaja ohjaa oppilaita hyvin tarkasti, voi hän olla osavastuussa julkaisun laillisuudesta. Toisaalta, jos oppilaat itse tekevät aineistovalintansa, on vastuu ensisijaisesti heillä. Opettajan olisi joka tapauksessa hyvä silmäillä läpi julkaistavat aineistot ja huomauttaa, jos näkee niissä selkeitä tekijänoikeudellisia ongelmia.
Jos koulu tarjoaa vaikkapa blogialustan, jossa oppilaat voivat itsenäisesti julkaista aineistojaan, ovat oppilaat ensisijaisesti vastuussa tekemisistään, mutta palvelun tarjoaja (siis koulu) on osittain vastuussa sisällöistä.
Jos ylläpito havaitsee rikoslain vastaista sisältöä (esim. rasistista sisältöä), on sen poistettava kyseinen lainvastainen sisältö viipymättä. Heidän ei kuitenkaan edellytetä tarkistavan ja aktiivisesti valvovan kaikkea sisältöä.
Tekijänoikeusrikkomusten ja -rikosten osalta palvelun ylläpito voi käytännössä poistaa vastuunsa hyvin yksinkertaisella toimenpiteellä: ilmoittamalla yhteystiedot, jonne tekijänoikeuksien haltija voi tehdä alasottoilmoituksen havaitessaan sivustolla tekijänoikeusrikkomuksen, jota hän ei pysty korjaamaan ottamalla yhteyttä suoraan sisällön julkaisseen henkilöön. Alasottoilmoituksen yhteystieto on yleensä paperipostiosoite. Ilmoituksessa on mainittava seuraavat asiat:

  1. ilmoituksen tekijän nimi ja yhteystiedot;
  2. yksilöityinä se aineisto, jonka saannin estämistä vaaditaan, sekä selvitys aineiston sijainnista;
  3. ilmoituksen tekijän vakuutus siitä, että se aineisto, jota vaatimus koskee, on hänen vilpittömän käsityksensä mukaan lainvastaisesti saatavilla viestintäverkossa;
  4. tieto siitä, että ilmoituksen tekijä on tuloksetta esittänyt vaatimuksensa sisällön tuottajalle tai että sisällön tuottajaa ei ole voitu tunnistaa;
  5. ilmoituksen tekijän vakuutus siitä, että hän on tekijänoikeuden tai lähioikeuden haltija taikka oikeutettu toimimaan oikeudenhaltijan puolesta;
  6. ilmoituksen tekijän allekirjoitus.

Tämä ei siis ole rakettitiedettä. Riittää, että sivupohjaan lisätään alalaitaan linkki (esim. ”alasottoilmoitukset”) sivulle, jossa on tarvittavat ohjeet. Alasottoilmoitukset voidaan myös kirjoittaa osaksi käyttöehtoja tai muita ”pakollisia tylsiä sivuja”. Sivulla kerrotaan alasottoilmoituksia vastaanottava postiosoite sekä ystävällisesti voidaan mainita yllä oleva luettelo ilmoituksen sisällöstä. Voidaan myös viitata lakiin. Mallia voitte ottaa Oulun ammattikorkeakoulusta. Tämän alasottoilmoituksen ohjeiden lisääminen käytännössä poistaa ylläpidon eli koulun vastuun oppilaiden julkaisujen tekijänoikeusongelmista. Riittää, että ylläpito reagoi saapuneisiin alasottoilmoituksiin lain vaatimalla tavalla.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / alasottoilmoitus, julkaisu, vastuu, verkkojulkaisu, verkkopalvelu Yksi kommentti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään