• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-10-31

Esitysten tallentaminen reflektiota varten

Viikon pulma: Olen ymmärtänyt, että opetuksessa saa esittää teoksia, eli oppilaat voivat vaikka esittää musiikkikappaleen. Saako tämän esityksen tallentaa? Mitä tallenteella saa tehdä ja mihin käyttötapoihin tarvitaan oppilaiden tai muiden lupia?

Opetuksessa tehdyn esityksen saa tallentaa väliaikaisesti, esityksen reflektiota varten. Tallennuslaitteisto on ehkä useimmin älykännykkä eikä oikea musiikkistudio, mutta sillä ei ole merkitystä – kunhan tallenne reflektion jälkeen poistetaan. Kuva: Tulane Public Relations, CC BY

Opetuksessa saa tosiaan esittää julkaistuja teoksia, eli musiikin soittaminen CD:ltä, kitaralla, laulaen tai muilla menetelmillä on sallittua. Luvan ulkopuolella ovat elokuvateokset, eli oleellisesti videoaineisto. Tähän esitysoikeuteen ei kuitenkaan kuulu oikeus tehdä kopioita teoksista. Pari esimerkkiä:

  • Opettaja voi esittää CD-levyltä musiikkia, mutta ei CD:ltä kopioiduilta mp3-tiedostoilta.
  • Opettaja voi videotykillä esittää tekstiä ja kuvia verkkoselaimella suoraan verkosta, mutta ei kuvia, jotka hän on kopioinut verkosta omalle koneelleen.
  • Opettaja tai opiskelija voi lukea ääneen kirjaa tai esittää instrumentilla sävellysteoksen, mutta tätä esitystä ei voi tallentaa (sillä tällöin syntyy kopio).

Opetuksessa annetun esittämisen tallentamiseen löytyy kuitenkin yksi poikkeussääntö. Väliaikaisia tallenteita saa tehdä reflektiota varten (14§ 2. mom):

Opetustoiminnassa saa äänen tai kuvan suoran talteenottamisen avulla valmistaa kappaleita opettajan tai oppilaan esittämästä julkistetusta teoksesta opetustoiminnassa tilapäisesti käytettäväksi. Siten valmistettua kappaletta ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opettajan tai opiskelijan esityksen saa tallentaa vaikkapa kännykkäkameralla, kunhan tallenne tuhotaan pian käytön jälkeen, käytännössä saman tai viimeistään seuraavan oppitunnin jälkeen. Pykälän tarkoitus on mahdollistaa esityksen arviointi ja reflektointi. Oppilas siis esittää jotain ja tallenteelta katsotaan, miten esitys meni. Reflektion jälkeen tallennetta ei saa enää muuhun käyttää, eikä sitä saa levittää tai välittää muulle yleisölle millään tavalla. Tämä pykälä ei siis mahdollista teosesityksen välittämistä vaikkapa videoneuvottelun avulla etäopiskelijoille tai tallenteen jakelua oppimisalustalla.
Oppilaiden tai huoltajien lupia ei sinänsä tarvita, koska tallenne on väliaikainen eikä sen julkaisu (johon lupaa tarvittaisiin) ole mahdollista. Tietysti jos teoksen esittämiseen ja esitystallenteeseen on saatu muuta kautta lupa, tarvitaan esiintyjän sekä teoksen oikeuksien haltijan luvat kaikkeen jatkokäyttöönkin, vaikkapa netissä julkaisemiseen.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / esittäminen, esitystallenne, väliaikainen, väliaikainen tallenne

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään