• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-05-21

Verkkotekstit vieraan kielen opetuksessa

Viikon pulma: Käytän vieraan kielen opetuksessa edistyneellä tasolla aika usein kokonaisia tekstejä (proosaa, runoja, artikkeleita on-line-lehdistä), koska tavoitteena on oleellisen informaation löytäminen sanaston laajentamisen ohessa. Onko parempi jakaa nämä teokset erillisinä kopioina, vai voinko sisällyttää ne osaksi materiaalia, johon laadin itse harjoituksia (esim. sisältökysymyksiä)?

Rosettan kivessä on sama teksti kolmella kielellä. Jos kivi olisi tekijänoikeuden piirissä, kivestä lohjenneiden puuttuvien osien arvailu olisi kiellettyä. Kuva: © Hans Hillewaert / CC-BY-SA-3.0

Opetuksessa on kautta aikojen nähty tarpeelliseksi ajankohtaisen ja mielekkään sisällön käyttö, joten onneksi tällaiseen toimintaan on olemassa valmiita lupia. Valitettavasti vain luvat ovat vielä pitkälti paperiajassa, joten ne eivät välttämättä riitä tietotekniikan välityksellä toimimiseen kovin hyvin.
Valokopiolupa sallii tekstin tulostamisen ja valokopioinnin myös verkkolähteistä. Voit siis kopioida korkeintaan 20 sivua tai kuvaa kustakin verkko-osoitteesta oppilasta kohden lukuvuoden aikana. Sillä ei ole väliä, onko kopioitu teksti itsenäistä vai osana itse tuottamaasi aineistoa, joskin yleensä valokopioluvalla nimenomaan tehdään itsenäisiä tekstikopioita.
Esityslupa sallii näiden verkkosisältöjen esittämisen videotykillä, joten niitä voidaan käydä läpi yhteisesti oppitunnin aikana. Tällöin tekstit on siis esitettävä sellaisenaan siitä verkko-osoitteesta, jossa ne ovat – kopioiminen omalle koneelle ja muokkaaminen ei ole sallittua.
Jos oppilaitoksellesi on hankittuna digilupa, voit liittää teksti- ja kuvamateriaalia osaksi omaa oppimateriaaliasi ja välittää sen oppilaille digitaalisesti oppimisalustan kautta.
Ja tietenkin sinulla on oikeus ottaa sitaatteja hyvän tavan mukaisesti, joskin sitaattioikeus tuskin riittää sinun tarkoituksiisi.
Oikeudet loppuvat tekstin muokkaamisen kohdalla. Mikään ylläkuvatuista luvista ei anna sinulle tai oppilaalle oikeutta muokata tekstiä, esimerkiksi tehdä siitä käännöstä toiselle kielelle. Ainoastaan yksityiskäyttöoikeus sallii toisen teoksen muokkaamisen. On siis hyvä ymmärtää, että jos annat oppilaille tehtäväksi tekstin kääntämisen, on siihen oltava erikseen lupa pyydettynä ja saatuna, tai sinun opetustilanteesi on oltava luonteeltaan yksityistilaisuus (pääsy vain nimetyillä oppilailla ja opettajille).
Lopuksi voit toki kysyä oikeuden tekstin käyttötarkoituksiin suoraan julkaisijalta. Jotkin verkkolehdet antavat valmiiksi oikeuden tehdä tekstillä jotain ja muilta sen voi periaatteessa kysyä. Avoimesti lisensoitua tekstiä esim. Wikipediasta voit tietenkin hyödyntää varsin vapaasti ja sitä saa myös muokata.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / digilupa, esittäminen, muokkaaminen, valokopiointi, vieraat kielet, yksityistilaisuus Yksi kommentti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään