• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-03-14

Lausunto tekijänoikeuslain korjaamiseksi

Pyysin toissa viikolla opettajilta kommentteja siitä, miten tekijänoikeuslakia tulisi parantaa. Lausunto lähti maanantaina Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon. Toiveeni on, että toimikunnan jatkaessa laajennetussa kokoonpanossa myös näihin opetuksen ongelmakohtiin löydetään ratkaisuja.
Sain opettajilta kommentteja blogiin, Google+:aan, Facebookiin, Twitteriin, sähköpostiin, Skypeen ja Yammeriin. Vaikka monet pyynnöt opetuksen oikeuksista olivat varsin utopistisia, kuuli niistä kuitenkin sen tuskan, joka opettajilla on, jos he yhtään tekijänoikeusasioita ovat tiedostaneet.
Olen epävirallisia tahoja pitkin kuullut, että opetuksen oikeuksien laajentaminen on poliittisesti todella haastava tehtävä, koska kotimaisten kirjakustantajien rahalehmä ovat oppikirjat. Mitään muita kirjoja (paitsi satunnaisia Finlandia-voittajia) ei myydä samoissa määrissä. Siksi mitkään muutosehdotukset, jotka uhkaavat tätä tulovirtaa, eivät tunnu menevän läpi lainsäädännössä. No, muotoilin lausuntoni tiivistelmään asian näin:

”Jos toimikunta ei pysty vastaamaan näihin epäkohtiin, on se vahva signaali opettajille, kouluille ja opettajankouluttajille, että tulevaisuudessa opetus tulee rakentaa yhä vahvemmin vapaasti lisensioidun materiaalin varaan, oppikirjakustantajien tai muiden kaupallisten tuottajien materiaalin sijaan.”

No, toivotaan, että asia etenee. Jos haluat, voit lukea lausunnon itsekin: Lausunto OKM2012-2, Toikkanen. Lausunnossa on neljään sivuun tiivistettynä näkemäni epäkohdat ja niiden korjausehdotukset (sekä kaksi muuta bugia, jotka olisi järkevää korjata). Vaikkei tiedostoon tullutkaan CC-lisenssiä mukaan, lisensioin sen tällä puheella CC BY -lisenssillä. Saat siis levittää sitä paloissa tai muunneltuna, tarpeen mukaan. Kommentit ovat tervetulleita vaikkapa tähän blogiin, josta tekijänoikeustoimikuntakin mahdollisesti ne löytää.
 

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / laki, lausunto

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Tarmo Toikkanen sanoo

    2012-03-19 14:53

    Lausuntoni meni näköjään perille. Ville Oksanen kertoo blogissaan uuden toimikunnan kokoonpanosta ja nostaa muutaman lausunnon (kirjoituksen lopussa) esiin.

  2. Jarmo Tanskanen sanoo

    2012-03-23 08:53

    Hyvä, että tarkennuksia vaaditaan. Juuri tämä ympäripyöreyden poistaminen/vähentämien/selkeyttäminen poistaa myös ongelmaa kaupallisesti tehtyjen materiaalien tekemisestä. Eli kun teet esim. oppimismateriaalia ja koetat leipääsi sillä ansaita niin ansaintalogiikan selvittäminen on ihan todellakin haastava juttu.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään