• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-10-24

YouTuben käyttöoikeudet koulussa

Viikon pulma: Saako esim. YouTube-videon, jossa on upotuskoodi upottaa omaan blogiinsa? Saako opettaja esittää sen omassa luokassaan? Voiko upotettavan videon esittää omassa esityksessään (esim. PowerPoint)? Eli muuttuuvatko saman teoksen tekijänoikeudet tilanteesta riippuen ja mitkä ovat tekijänoikeudet kussakin tapauksessa?

Verkkovideon esittäminen opetuksessa on yllättävän kiellettyä.

Jos YouTube-videon tai muun videon voi upottaa upotuskoodilla, on videon palveluun lähettänyt henkilö antanut tähän luvan palvelun käyttöehtojen kautta. Eli upottaminen ja linkittäminen videoaineistoon on täysin sallittua, kunhan itse video nyt näyttäisi olevan laillisesti verkkoon pantu.
Videon esittäminen opetuksessa onkin sitten hieman hankalampi juttu. Opetuksen esitysoikeuteen kun eivät kuulu ”elokuvateokset”. Lakipykälä on kirjoitettu aikana, jolloin videoaineistoa tuottivat media-alan yritykset. Nykyisin opettajat, oppilaat ja muut yksityishenkilöt tuottavat videoaineistoa ja verkko pursuaa hyvää liikkuvaa kuvaa opetuksenkin tarpeisiin. Meidän lakipykälämme ei anna oikeutta ”elokuvateosten” esittämiseen, joten videon esitysoikeus riippuu siitä, mitä tarkoitetaan elokuvateoksella.
Useimmat lakimiehet tuntuvat olevan sitä mieltä, että mikä tahansa valvontakameran videotallennetta luovempi tuotos ylittää teoskynnyksen ja että ”elokuvateos” tarkoittaa kaikkea teoskynnyksen ylittävää videoaineistoa. Tämä tarkoittaa, että tv-uutiset, tv-mainokset ja muu vastaava olisi myös ”elokuvateoksia”. Tv-ohjelmien esityslupahan on sitten erillinen asia ja koskee viittä tv-kanavaa, eikä mitään verkossa olevaa videoaineistoa. Opettajan tekijänoikeusoppaan sivulla 82 on käsitelty tätä problematiikkaa tarkemmin. Tässä voi kuitenkin sanoa, että kyseinen lakipykälä on todella ongelmallinen ja tarvitsee kipeästi päivittämistä.
Käytännössä jos verkossa on jonkin yksittäisen henkilön julkisesti verkkoon laittama video, niin todennäköisesti tämä vain haluaa mahdollisimman paljon katselijoita videolleen. Häneltä voisi tietysti kysyä lupaa esittämiseen ja lupa varmaan myös tulisi, mutta jos opettaja on valmis ottamaan pienen riskin ja kävelemään heikoilla jäillä, voisi tällaisen selvästi verkkoon laillisesti pannun videon opetuksessa esittää ilman suurta pelkoa jälkiseuraamuksista.
Tässä esimerkki suomalaisen opettajan tekemästä videosta. Videon yhteydessä ei ole mitään lupaa videon esittämiseen opetuksessa, mutta veikkaan, ettei Anne Rongas kovin pahasti närkästyisi, vaikka näin kävisikin. (päivitys 25.1.2013: Anne lisensoi tämän videon CC-lisenssillä, joten nyt sen esittäminen vaikkapa opetuksessa on luvallista.)

Jos menet kysymään USAlaiselta henkilöltä lupaa videon esittämiseen opetuksessa, voit saada hölmistyneen vastauksen. USAssa on nimittäin tekijänoikeudessa ”fair use”-käsite, jonka mukaan esim. opetustoiminnassa saa teoksia hyödyntää varsin laajasti. Jenkeille ei siis tule mieleenkään, että opetuskäyttöön pitäisi erikseen jotain lupia antaa.
Videon esittäminen suoraan verkkopalvelusta on siis hieman epävarma peli, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla järkevää. Mutta jos kopioit videoklipin verkosta omalle koneellesi, olet tällöin tehnyt yksityiskopion, jota et saa enää esittää julkisessa tilanteessa. Lisäksi esim. YouTuben käyttöehdot kieltävät videon kopioinnin. Jos pystyt esittämään videon esitysohjelmastasi ilman, että joudut kopioimaan sitä omalle koneellesi, on tällainen esittäminen yhtä sallittua kuin selaimen avaaminen ja videon esittäminen siitä.
Todetaan vielä lopuksi, että avoimesti lisensoitua videoaineistoa saa tietenkin esittää ja sen saa myös kopioida omalle koneelleen ja esittää sieltä. Ja jos opetustilanteesi on luonteeltaan yksityistilaisuus (eli sinne pääsee vain rajattu ennalta nimiltä tunnettu joukko ihmisiä), videoiden esittäminen verkosta on sallittua.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / esittämisoikeus, video, youtube

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Anne Rongas sanoo

    2013-01-24 23:40

    Ja sieltähän se löytyi lisäasetuksista täppä, jolla tällekin videolle sain CC-lisenssin. Julkaisuaikoihin ei vielä ollut tämä Tavallinen YouTube -käyttölupa ja CC tietoisuudessani. Ei ehkä edelleenkään moni YouTubeen videoita pukkaava huomaa.

  2. Heini Ahokas sanoo

    2018-11-25 13:09

    Viimeinen lause jäi mietityttämään. Onko siis jokainen tilaisuus jossa henkilöt ovat erikseen nimeltä kutsuttuja/tunnettuja henkilöitä yksityistilaisuus?
    eli jos järjestän messut sadalle viidellekymmenelle hengelle ja edellytän ennakkoilmoittautumista niin onko kyseessä yksityistilaisuus?
    Jos kurssille otetaan kuusikymmentä/kolmekymmentä/kaksikymmentä ensiksi ilmoittautunutta onko kyseessä yksityistilaisuus?
    Entä jos käytän samaa esitysmateriaalia myös seuraavana vuonna?

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2018-12-27 17:48

      Suljettuun piiriin ei riitä, että osallistujalista koostuu nimetyistä henkilöistä. Myös sen listan, joka voisi teoriassa tilaisuuteen osallistua, on oltava nimetty rajattu lista. Jos siis kuka tahansa voisi esim. liittyä jäseneksi tai maksaa pääsymaksun, ei tällainen ole suljettu piiri. Mutta esim. sukujuhlat 150:lle henkilölle voi olla yksityistilaisuus, koska sukulaiseksi ei voi kuka tahansa noin vain päästä. Jos sukujuhliin taas kutsutaan myös hyviä ystäviä, alkaa se muistuttaa julkista tilaisuutta.

      Kurssin osallistujat ovat pääsääntöisesti avoimesta piiristä, ellei tosiaan ilmoittautuminen ole rajoitettu tiettyyn pieneen, nimettyyn joukkoon, johon kukaan muu ei voi liittyä.

  3. Tarja Holappa sanoo

    2021-11-30 12:33

    Teen opettajan roolissa kielten opiskelua varten kursseja kuntayhtymän alaisen opiston sähköiseen oppimisympäristöön. Kursseilleni opiskelijat ilmoittautuvat minulle, minkä jälkeen kirjaan heidät kurssien osallistujiksi.
    Olen itse laatinut kurssien teoria- ja harjoitusosiot. Harjoituksiin mielelläni linkittäisin esimerkiksi You Tube -haastatteluja kurssien teemoihin liittyen. Minulla on tarkoitus myös laatia videoihin liittyviä harjoitustehtäviä.
    Kysymykseni: millä tavalla toimien videoiden käyttö olisi lain kirjainta noudattavaa?

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2022-02-02 15:43

      Videoiden upottaminen tai linkittäminen osaksi materiaaliasi on täysin sallittua tekijänoikeuden näkökulmasta. Kunhan videot ja niiden käyttö opetuksessa eivät muita lakeja tai asetuksia riko, voit niitä siis hyödyntää varsin vapaasti.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään