• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-10-26

Tallenteiden suoja-aikaa EU:ssa kasvatetaan

Ääni- ja videotallenteiden suoja-aika on pitkään ollut 50 vuotta tallenteen valmistumisesta tai julkaisusta. 12.9.2011 EU:ssa saatiin läpi pitkään lobattu ja vastalobattu päätös suoja-ajan kasvattamisesta 70 vuoteen. Käytännössä menee vielä aikaa, että muutos näkyy lainsäädännössä, mutta tämän mukaan voi jo alkaa tulevaisuutta hahmottaa.

Beatles saapuu New Yorkiin 1964. He tuskin arvasivat, että heidän kappaleitaan myydään vielä 2030-luvulla sillä samalla sopimuksella, jonka he tekivät päästäkseen levyttämään ensilevynsä.

Päätöksesta uutisoitiin useissa lähteissä, mm. NY Times, Gramex ja iaspmus. Useimmilla uutisoijilla vaan eivät faktat pysyneet käsissä. Kaikille on selvää, että tehty päätös antaa 20 vuotta lisäaikaa levy-yhtiöille myydä 60-luvun hittejä mm. Beatlesiltä, Rolling Stonesilta, The Who:lta jne. Sen sijaan useimmat uutisoijat tekivät virheet todetessaan, että ”jos päätöstä ei olisi tehty, olisivat kappaleet siirtyneet public domainiin eli olleet vastaavassa tilanteessa kuin vanha klassinen musiikki”. Tämä päätelmä on tietenkin roskaa.
Suomessa, kuten useimmissa muissakin länsimaissa, teoksen tekijän yksinoikeudet kestävät artistin kuolemasta 70 vuotta. Jos vaikkapa Beatlesin levyjen yksinoikeudet olisivat vanhentuneet, olisi Beatlesin jäsenillä ja heidän perikunnallaan edelleen yksinoikeudet kappaleisiin vuosikymmenten ajan (kaksi yhtyeen jäsenistä on edelleen elossa). Jos levy-yhtiön yksinoikeudet vanhenevat, mutta taiteilijan oikeudet jatkuvat, seuraukset ovat seuraavat:

  • Radiossa voisi soittaa näitä kappaleita maksamatta levy-yhtiölle (Suomessa Gramexille) mutta maksamalla edelleen yhtyeelle (Suomessa Teostolle).
  • Levy-yhtiöt eivät enää välttämättä voisi myydä levyjä vanhoilla sopimuksilla, vaan heidän olisi neuvoteltava uudet sopimukset yhtyeen kanssa.
  • Kappaleita ei edelleenkään voisi kopioida vapaasti vaikkapa netissä, sillä yhtyeen tekijänoikeudet ovat edelleen voimassa.
  • Yhtye olisi voinut neuvotella nykyaikaiset kustannus- ja levityssopimukset vanhoille hiteilleen minkä tahansa julkaisuyhtiön kanssa. Tai olisi voinut pitää oikeudet itsellään ja jakaa niitä verkon kautta haluamallaan tavalla, vaikkapa oman virtuaalisen levykauppansa kautta.

Uutisoinnissa tätä päätöstä on toitotettu artistien pelastuksena, kun vanhat Beatlesin jäsenet saavat nyt 20 vuotta pidempään levy-yhtiöltään joka kuukausi provikat myynnistä eivätkä joudu mieron tielle. Ehkä kuitenkin kyseessä oli levy-yhtiöiden heikkenevien myyntitulojen ylläpitoliike ja 60-luvun mega-artistien sitominen edelleen heille varsin epäedullisiin sopimuksiin, jotka he (kenties tyhmyyksissään) tekivät nuorina aloittelevina artisteina.
Mutta kuten sanottu, suoja-aika nousee näillä näkymin 20 vuodella, joten palataan tähän teemaan vuonna 2032, kun Beatlesin ensimmäisten hittien levytysten suoja-ajat alkavat loppua. USAssahan yrityksen saama suoja-aika on 95 vuotta julkaisusta tai 120 vuotta valmistumisesta. Suoja-aikaa on venytetty sitä mukaa kun Mikki Hiiren suoja-aika on uhannut vanhentua. Ehkä meillä Euroopassa ollaan nyt samassa veneessä.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / äänitallenne, lähioikeudet, lainmuutos, suoja-aika, videotallenne

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Vesa Linja-aho sanoo

    2011-10-26 16:46

    Pikaisen googlailun perusteella tätä ei ole noteerattu suomalaismediassa mitenkään (en laske Gramexin tiedotetta mediaksi).
    Huomionarvoista on, että mm. Museoliitto ja Kuluttajavirasto ovat vastustaneet suoja-ajan pidentämistä:
    http://www.museoliitto.fi/lausunnot.php?aid=10157&k=7613&d=2010
    http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/arkisto2010/verkkolehti-5-2010/tallenteiden-suoja-aikaa-ei-ole-syyta-pidentaa

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään