Tallenteiden suoja-aikaa EU:ssa kasvatetaan

Ääni- ja videotallenteiden suoja-aika on pitkään ollut 50 vuotta tallenteen valmistumisesta tai julkaisusta. 12.9.2011 EU:ssa saatiin läpi pitkään lobattu ja vastalobattu päätös suoja-ajan kasvattamisesta 70 vuoteen. Käytännössä menee vielä aikaa, että muutos näkyy lainsäädännössä, mutta tämän mukaan voi jo alkaa tulevaisuutta hahmottaa.

Beatles saapuu New Yorkiin 1964. He tuskin arvasivat, että heidän kappaleitaan myydään vielä 2030-luvulla sillä samalla sopimuksella, jonka he tekivät päästäkseen levyttämään ensilevynsä.

Päätöksesta uutisoitiin useissa lähteissä, mm. NY Times, Gramex ja iaspmus. Useimmilla uutisoijilla vaan eivät faktat pysyneet käsissä. Kaikille on selvää, että tehty päätös antaa 20 vuotta lisäaikaa levy-yhtiöille myydä 60-luvun hittejä mm. Beatlesiltä, Rolling Stonesilta, The Who:lta jne. Sen sijaan useimmat uutisoijat tekivät virheet todetessaan, että ”jos päätöstä ei olisi tehty, olisivat kappaleet siirtyneet public domainiin eli olleet vastaavassa tilanteessa kuin vanha klassinen musiikki”. Tämä päätelmä on tietenkin roskaa.

Suomessa, kuten useimmissa muissakin länsimaissa, teoksen tekijän yksinoikeudet kestävät artistin kuolemasta 70 vuotta. Jos vaikkapa Beatlesin levyjen yksinoikeudet olisivat vanhentuneet, olisi Beatlesin jäsenillä ja heidän perikunnallaan edelleen yksinoikeudet kappaleisiin vuosikymmenten ajan (kaksi yhtyeen jäsenistä on edelleen elossa). Jos levy-yhtiön yksinoikeudet vanhenevat, mutta taiteilijan oikeudet jatkuvat, seuraukset ovat seuraavat:

  • Radiossa voisi soittaa näitä kappaleita maksamatta levy-yhtiölle (Suomessa Gramexille) mutta maksamalla edelleen yhtyeelle (Suomessa Teostolle).
  • Levy-yhtiöt eivät enää välttämättä voisi myydä levyjä vanhoilla sopimuksilla, vaan heidän olisi neuvoteltava uudet sopimukset yhtyeen kanssa.
  • Kappaleita ei edelleenkään voisi kopioida vapaasti vaikkapa netissä, sillä yhtyeen tekijänoikeudet ovat edelleen voimassa.
  • Yhtye olisi voinut neuvotella nykyaikaiset kustannus- ja levityssopimukset vanhoille hiteilleen minkä tahansa julkaisuyhtiön kanssa. Tai olisi voinut pitää oikeudet itsellään ja jakaa niitä verkon kautta haluamallaan tavalla, vaikkapa oman virtuaalisen levykauppansa kautta.

Uutisoinnissa tätä päätöstä on toitotettu artistien pelastuksena, kun vanhat Beatlesin jäsenet saavat nyt 20 vuotta pidempään levy-yhtiöltään joka kuukausi provikat myynnistä eivätkä joudu mieron tielle. Ehkä kuitenkin kyseessä oli levy-yhtiöiden heikkenevien myyntitulojen ylläpitoliike ja 60-luvun mega-artistien sitominen edelleen heille varsin epäedullisiin sopimuksiin, jotka he (kenties tyhmyyksissään) tekivät nuorina aloittelevina artisteina.

Mutta kuten sanottu, suoja-aika nousee näillä näkymin 20 vuodella, joten palataan tähän teemaan vuonna 2032, kun Beatlesin ensimmäisten hittien levytysten suoja-ajat alkavat loppua. USAssahan yrityksen saama suoja-aika on 95 vuotta julkaisusta tai 120 vuotta valmistumisesta. Suoja-aikaa on venytetty sitä mukaa kun Mikki Hiiren suoja-aika on uhannut vanhentua. Ehkä meillä Euroopassa ollaan nyt samassa veneessä.

Kategoria(t): Uutinen Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Tallenteiden suoja-aikaa EU:ssa kasvatetaan

  1. Pikaisen googlailun perusteella tätä ei ole noteerattu suomalaismediassa mitenkään (en laske Gramexin tiedotetta mediaksi).

    Huomionarvoista on, että mm. Museoliitto ja Kuluttajavirasto ovat vastustaneet suoja-ajan pidentämistä:
    http://www.museoliitto.fi/lausunnot.php?aid=10157&k=7613&d=2010
    http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/arkisto2010/verkkolehti-5-2010/tallenteiden-suoja-aikaa-ei-ole-syyta-pidentaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.