• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-01-26

Esimerkki kouluprojektin tekijänoikeuksien korjaamisesta

6. luokan opettaja Russ Goerendin oppilaat olivat viimeistelemässä projektitöitään viime joulukuussa. Seuraavana päivänä heidän piti esittää lopputuloksensa. Russ kävi oppilastöitä läpi ja havaitsi, että ne vilisivät verkosta otettuja valokuvia. Siitä alkoivat pikatalkoot tekijänoikeusrikkomusten korjaamiseksi.
Kaikesta tarkistettiin, mistä tieto oli peräisin, ja onko lähde mainittu asianmukaisesti. Valokuvista tarkistettiin, mistä ne ovat peräisin ja oliko niissä Creative Commons -lisenssiä. Jos ei, etsittiin kuvalle korvaava CC-lisensoitu vastine. Yhdessä tapauksessa CC-lisensoitua kuvaa egyptiläisestä korusta ei millään löytynyt, joten lopulta Russ laittoi mailia valokuvan tekijälle, kysyi käyttölupaa ja sai sen kahdessa tunnissa.
Opiskelijat ihmettelivät, että miksi jotain lupia tarvitsee kysellä. ”Kuka laittaisi kuvia nettiin jos ei halua niitä käytettävän?” Ei tainnut heille tulla mieleen ne kaikki kuvat, joita he itse puskevat nettiin bileistä ja muista tilanteista. Tuskin he niitä haluaisivat nähdä uudelleenkäytettynä ties missä. Tästä syystä se käyttölupa pitää erikseen antaa, vaikkapa juuri CC-lisenssin muodossa.
Russ Goerendin tekemä blogikirjoitus julkaistiin luvalla opensource.com-palvelussa.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / creative commons, esimerkki, käyttölupa, plagiointi, valokuva Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään