• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-10-24

Avoimuus kehittää omaa osaamista

Vieraskynä, Maarit Ignatius: Oma motivaatio ja suhtautuminen avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen on hyvä ja keskeinen perusta avoimen oppimateriaalin tuottamiseen. On hyvä olla perillä vähintään yleisellä tasolla tekijänoikeuksista, avoimista lisensseistä ja oman organisaation asiakkaiden tarpeista, erityisesti materiaalien saatavuuden näkökulmasta.

Article by Maarit Ignatius / Vieraskynä / creative commons, Moodle, oppimateriaali, osaamisen kehittäminen, parastaminen, yhteistoiminnallisuus

2012-02-29

Opettaja avoimen oppimateriaalin tekijänä

Vieraskynä, Nina Rantapuu: Kerron tässä puheenvuorossani, mitä omien kokemuksieni valossa tarvitaan, että ihan tavallinen opettaja innostuu tekemään avointa oppimateriaalia verkkoon kenen tahansa hyödynnettäväksi ja muokattavaksi.

Article by Nina Rantapuu / Vieraskynä / äidinkieli, avoin sisältö, lemill, oppikirja, wiki, yhteistyö

2011-11-02

Selittävät piirroskuvat ovat vapaata riistaa – yleensä

Vieraskynä, Vesa Linja-Aho: Jokaiselle Powerpointilla tai vastaavalla työkalulla luentokalvoja tehneelle opettajalle on varmasti tullut vastaan tilanne, jossa oppikirjasta, tieteellisestä artikkelista tai internetistä bongattu selittävä kuva sopisi omalle luentokalvolle kuin nyrkki silmään. Mutta mitä sanoo laki oppikirjan kuvien käytöstä omilla kalvoilla?

Article by Vesa Linja-aho / Vieraskynä / graafi, havainnekuva, kuvaaja, kytkentäkaavio, lausunto, piirros, selittävä piirros, tekijänoikeusneuvosto, tekninen piirros, teoskynnys, tn

  • 1
  • 2
  • Seuraava sivu »

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään