• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2020-03-31

Etäopetuksen aika – mitä sanovat tekijänoikeudet ja yksityisyydensuoja?

Kaikki opettajat ovat joutuneet tänä keväänä äkillisen etäopetustilanteen ääreen. Osassa oppilaitoksista on jo digitaaliset oppimisalustat käytössä joten lähiohjaus ja -opetus vain putosi pois. Osassa kouluista, etenkin perusasteella, digitaalisia välineitä ei ole käytetty lainkaan, joten muutos on ollut raju, kun uudet välineet on otettu käyttöön ilman minkäänlaista ohjattua käyttöönottoa.

Distance learning
Kuva: Marina Shemesh, CC BY-SA

Koordinoin viikko sitten Suomen johtavien asiantuntijoiden talkoot, joissa tuotettiin etäopetusohjeet kaikille Suomen opettajille. Löydät ohjeet osoitteesta okf.fi/etaopetuksennaytonpaikka.

Mutta asiaan: Mitä sanovat tekijänoikeudet etäopetustilanteesta? Mikä tuttu on edelleen mahdollista, mikä taas kiellettyä? Tiedossa on hyviä ja huonoja uutisia.

Todetaan ensin, että eipä tähänkään mennessä juuri kukaan ole närkästynyt, vaikka opettajat olisivat paikoin absurdeja rajoituksia kiertäneet, kunhan he eivät aiheuta kenellekään ansionmenetyksiä. Joten seuraaviin rajoituksiin kannattaa suhtautua terveellä järjellä.

Tekijänoikeudet etäopetuksessa

Oleellisesti muutos lähiopetukseen tarkoittaa kahta asiaa:

  1. Oppijat eivät enää ole läsnä fyysisessä opetustilassa.
  2. Vuorovaikutus ja materiaalin jakaminen siirtyy vaihtoehtoisiin kanaviin, joista osa ei ole oppilaitoksen virallisesti käyttämiä.

Kun oppijat eivät enää ole luokkahuoneessa, lakkaa opetuksen esitysoikeus olemasta voimassa. Tällöin ei enää ole oikeutta laulaa, esittää musiikkia instrumenteilla tai lausua runoja tai kirjojen tekstejä ääneen.

Jos oppilaitoksella on Kopioston kopioluvat voimassa, niihin kuuluu esitysoikeuden laajeneminen etäyhteydelle. Kopiolupa kuitenkin edellyttäisi, että käytössä on oppilaitoksen hallinnoima suljettu oppimisalusta. Monessa peruskoulussa on nyt käytössä WhatsApp ja muut jutut, joiden kautta tapahtuvaa esittämistä kopiolupa ei sinänsä salli.

Jos materiaalin välitykseen käytetään siis oppilaitoksen hallinnoimaa oppimisalustaa (kuten Google Classroom, Microsoft O365, Moodle, tms), sen käyttöä voi jatkaa melko vapaasti tuttuun tapaan.

Perusvinkit etäopetukseen:

  • Älä kopioi aineistoa netistä tai muualta ja jaa kopioita oppijoille, vaan lähetä linkki aineistoon. Kopioston kopiolupa toki sallii 20 sivun/kuvan verran materiaalin kopiointia, joten sitä voi rajoitetusti käyttää.
  • YouTube-video-linkkien jakaminen on täysin sallittua – kysymys YouTuben sallittavuudesta koskee ainoastaan luokkahuoneessa esittämistä, ja nythän sitä ei tapahdu.
  • Yle Areena on ollut koko ajan sallittu opetuksessa, joten myös Areenan linkkejä voi jaella oppijoille.

Yksityisyydensuoja

Niissä oppilaitoksissa, joissa ei ole oppimisalustaa käytössä, ovat opettajat joutuneet turvautumaan siihen välineeseen, jolla oppijat saa kiinni. Usein tämä on ollut WhatsApp (koska Wilma ei kovin hyvin sovellu opetuksen ohjaamiseen).

Todetaan nyt, että opettajalla ei ole velvollisuutta antaa omaa puhelinnumeroaan oppijoiden tietoon. Myöskään pienten lasten puhelinnumerot eivät kuulu opettajalle.

WhatsApp-ryhmän käyttö edellyttää siis sekä a) opettajan että b) huoltajien suostumusta ja c) lasten suostumusta tällaiseen käytäntöön. Jos yksikään ei tähän suostu, on mietittävä vaihtoehtoisia tapoja. Osa luokasta voi käyttää WhatsAppia, kunhan muille tarjotaan vaihtoehtoinen tapa osallistua opetukseen.

Lopuksi toivotan jokaiselle opettajalle voimia valtavaan muuttuneeseen työhaasteeseen. Ja muistutan, että ei näitä sääntöjä pidä liian tiukasti ottaa; yksikään opettaja ei ole selliin joutunut tekijänoikeusrikkomuksesta ja ellei omalla toilailulla oikeasti aiheuta merkittävää rahan menetystä oikeudenhaltijalle, riskit ikävistä seuraamuksista ovat todella olemattomat.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / digilupa, etäopetus, huoltaja, yksityisyydensuoja

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Lauri sanoo

    2021-01-19 21:22

    Teosten esittäminen koulussa kun on kuulemma julkista esittämistä niin mitenkäs on korona-aikana? Ei kouluihin päästetä ulkopuolisia niin eikö koulut pitäisi vapauttaa korona-aikana epämääräisistä tekijänoikeuslisenssimaksuistakin?

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään