• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2019-10-29

Kenellä on yksinoikeudet karjalanpaistin reseptiin?

Ei kenelläkään. Ja samasta syystä opettajat saavat harkitusti kopioida harjoitustehtäviä oppilaiden vihkoihin.

Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 13.9. pidetään käsittämättömänä, että “kouluissa hyödynnetään jatkuvasti luvattomasti kopioitua materiaalia”. Kirjoituksessa käytetään esimerkkinä lapsen vihkoon liimattuja valokopioita harjoituskirjojen sivuista, joita pidetään tekijänoikeusloukkauksena. Olen samaa mieltä siitä, että opettajan tulee kunnioittaa tekijänoikeuksia ja opettaa niiden merkitys oppilailleen, myös näyttämällä esimerkkiä.

Harjoitustehtävien lisäksi myös selittävät piirrokset ovat suojan ulkopuolella. Tätä avaa Kopiokissa-sarjakuva.

Moni opettaja tuntee varmasti Kopioston kopioluvan, jonka perusteella saa kopioida korkeintaan 20 sivua julkaisusta oppilaille. Tämä lupa ei kuitenkaan koske harjoitus- ja työkirjoja, joten vanhemman hämmennys on ymmärrettävä: Millä perusteella opettaja voi valokopioida kirjan harjoituksia oppilaille?

Vastaus tulee syvemmältä tekijänoikeuslaista: Laki suojaa vain omaperäisiä teoksia. Tuotos, kuten vaikkapa harjoitustehtävä tai sivullinen tehtäviä, on riittävän omaperäinen vain, jos kukaan muu opettaja maailmassa ei teoriassa ikinä kirjoittaisi samoja tai riittävän samankaltaisia tehtäviä samaa aihetta opettaessaan. (Lisäksi suojan piirissä ovat lähioikeuksien puolella mm. valokuvat, mutta ne ovat sivuasia tässä tilanteessa.)

Kun tätä hieman miettii, voinee ymmärtää, että käytännössä kaikki tehtävät, harjoitukset, reseptit, käsityöohjeet ja työohjeet jäävät itse asiassa teoskynnyksen alapuolelle. Poikkeuksen muodostavat aineistotehtävät, joissa tehtäviin kuuluu esimerkiksi runoja tai muuta tekijänoikeuden suojaamaa. Mutta itse tehtävät eivät nauti tekijänoikeuden suojaa. Niiden kopioiminen on siis tekijänoikeuden näkökulmasta sallittua. Tekijänoikeusneuvosto totesi lausunnossaan TN2012-01. mm. 78-sivuisen harjoitustehtäväkokoelman olevan täysin vailla tekijänoikeuden suojaa, koska mikään kokoelmassa ei ole riittävän omaperäistä, vaikka se sisältää kaavioita, tehtäviä ja mallivastaukset.

Eli kunhan opettaja ei kopioi tehtävien yhteydessä olevia suojattuja aineistoja (mm. runot, koristeelliset piirroshahmot tai valokuvat), itse tehtävien ja harjoitusten kopioiminen on sinänsä sallittua mistä tahansa lähteestä: netistä, harjoituskirjasta tai oppikirjasta. Kopiointitapa on myös vapaa: valokopiokone, kännykkäkamera, itse kirjoittaminen tai vaikka piirtäminen käsin. Lähteet on hyvä mainita, sillä plagiointi ei koskaan ole hyväksi. 

Oppikirjojen kustantajat toki ymmärtävät, että kun netti pursuaa opettajien itse tekemiä maksuttomia harjoitustehtäväpaketteja, kustantajien on tarjottava tätä parempaa sisältöä maksullisissa palveluissaan, jotta niistä maksaminen on kouluille ja kunnille perusteltua. Sitä suomalaiset kustantajat tekevätkin erittäin laadukkaasti.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / harjoitus, kopiointi, tehtävä, teoskynnys, työohje Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään