• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2019-08-02

Musiikin samplaus vaatii luvan

Musiikin samplaus tarkoittaa toisten muusiikkikappaleiden tallenteiden pätkien käyttöä uudessa musiikissa. Tyypillisesti DJ:t klubeilla käyttävät tätä tekniikkaa. Koska kaikki äänitallenteet ovat lähioikeuksin suojattuja, edes pieni parin sekunnin pätkä siitä on lain suojaama ja käytölle on löydettävä lupa. Nyt EU:n tuomioistuin on antanut päätöksen, joka vahvistaa tämän tulkinnan, eli pätkien ottaminen toisista kappaleista edellyttää lupaa (yle).

EU:n oikeuspäätös koski Kraftwerkin kappaleista tehtyjä samplauksia. Tässä Kraftwerk esiintyy Suomessa. Kuva: Raph_PH @ Wikipedia, CC-BY

Miksi tämä sitten on uutinen? Koska Saksassa samplausmusiikki on tähän mennessä ollut oikeuden mielestä sallittua. Nyt EU-tasolla tuli päätös, että ei ole.

Mitä tämä sitten tarkoittaa? Klubeilla soittavien tiskijukkien osalta ei juuri mitään, sillä he ovat pääsääntöisesti toimineet lainvastaisesti muutenkin, mutta oikeudenhaltijoita tämä toiminta ei ole kiinnostanut, koska siinä ei raha liiku.

Sen sijaan ne DJ:t, jotka innostuvat levyttämään omia kappaleitaan, joissa käytetään samplaustekniikkaa, ovat nyt välittömästi vahingonkorvausuhan alla ellei heillä ole lupaa jokaisen yksittäisen samplen käyttöön niiden oikeudenhaltijalta (useimmiten levy-yhtiöltä). Saa nähdä, miten sample-musiikit alkavat hävitä netin musiikkipalveluista…

Koulun musiikinopetukselle tämä päätös ei suurta muutosta tee. Pienen pätkän musiikista saa jo nyt ottaa esim. sitaattitarkoituksessa, mutta oppilaitosten kopiolupaan kuuluva muunteluoikeus ei koske musiikkia, joten sample-musiikin tuottaminen opettajan tai oppilaan toimesta on entistä selvemmin lainvastaista eli sitä ei saisi tehdä. Toki, jos oppilas oma-aloitteisesti samplaa itsekseen, hän tekee sen yksityistoimintanaan eikä siihen koulun tarvitse puuttua. Jos oppilas esittää tätä musiikkiaan oppitunnilla, ollaan kuitenkin jo lain väärällä puolella, valitettavasti.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / musiikki, samplaus

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään