• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2016-01-14

Oikeus opetukseen on ihmisoikeus – COMMUNIA peräänkuuluttaa opetukselle lisävapautuksia tekijänoikeudesta

Tekijänoikeuksiin perehtyneet opettajat tietävät, että meillä Suomessa on moni asia rikki lainsäädännössä. Vastaavia ongelmia on muissakin Euroopan maissa, joskaan ei yhtä pahoja (lue 5 outrageous things educators can’t do because of copyright, jossa kaksi viidestä esimerkistä on Suomesta). Teknologian hyödyntäminen opetuksessa aiheuttaa ongelmia useimmissa EU-maissa. COMMUNIA-järjestö on julkaissut periaatteensa tekijänoikeuksista opetuksessa.
COMMUNIA-järjestön mielestä opetuskäytössä paras tapa saavuttaa eri tahojen etujen sopiva tasapaino on ottaa käyttöön tekijänoikeuksien poikkeus opetuskäyttöön, joka täyttää seuraavat vaatimukset:

  • se koskee sekä paikallisia että maan rajat ylittäviä opetuskäyttötilanteita;
  • se on pakollinen;
  • se on medialajin, formaatin ja teknologian suhteen neutraali;
  • se on joustava; ja
  • se kattaa kaikki tarvittavat opetuskäyttötavat, kunhan ne ovat ”fair practice” eli suomeksi sanoen opetuksellisesti perusteltuja käyttötapoja, jotka eivät aiheuta taloudellista haittaa tekijänoikeuksien haltijoille tai muuten ole yleisen moraalin tai muiden lakien vastaisia.

COMMUNIA-järjestön mielestä lisensointi ei koskaan tule olemaan täysin riittävä tapa varmistaa opetuksen tarpeet täyttävää aineiston saatavuutta ja siitä syystä he peräänkuuluttavat tekijänoikeuslakiin tällaista laajaa opetuskäytön poikkeusta.
Lue periaatelausuma perusteluineen englanniksi.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / eu, fair use, politiikka, tekijänoikeuslaki

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään