• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2014-08-19

Neuvotelkaa uusi digilupa, joka korjaa opetuksen ja tutkimuksen tekijänoikeusongelmat

Korkea-asteen valokopio- ja digiluvat menevät uusiksi. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa lupien sisältöihin. Rehtorien tulisi ottaa juuri nyt käynnissä olevat neuvottelut vakavasti ja huomioida nykyiset opetuskäytännöt.

Vieläkö näitä tarvitsee huoltaa kouluissa, vai voisiko niistä jo hankkiutua eroon? Kuva: Mark Turnauckas – CC BY 2.0

OKM ei enää lukuvuonna 2014-2015 maksa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valokopio- ja digilupia. Digilupa oli viime lukuvuonna valmiiksi maksettu ja valokopiolupa on ollut valmiiksi maksettuna vuosikymmenet.
Nyt siis ammattikorkeakoulut ja yliopistot ovat itse sopimassa Kopioston kanssa paperi- ja digikopioinnin luvista. Neuvotteluja käyvät luultavasti oppilaistosten yhteistyöelimet rehtoritasolla. Tässä muutama vinkki neuvotteluihin:

  1. Kysykää opetushenkilöstöltä, miten he muiden tekemiä aineistoja kopioivat. Onko valokopiointi vielä ehdottoman tärkeää? Vai pärjäisikö digikopioilla? Minne digikopioita pitäisi saada laitettua tai miten niitä pitäisi voida jaella?
  2. Älkää tyytykö siihen samaan vanhaan valokopiolupaan (20 sivua / julkaisu). Nyt teillä on mahdollisuus neuvotella juuri nykyisiä ja tulevia opetuskäytäntöjä tukevat oikeudet. Tämä on mahdollisuus kehittää opetuskäytäntöjä. Valokopiontia on hyödynnetty opetuksessa, koska se on ollut valmiiksi maksettuna. Nyt kannattaa harkita, onko valokopioiden käyttö edelleen perusteltua, kun siitä on itse maksettava.
  3. Digilupa voi sisältää mitä tahansa oikeuksia ja rajoituksia aineiston digitaaliseen kopiointiin. Neuvotelkaa sellaiset oikeudet, joille todella on käyttöä. Hinta tietysti määräytyy oikeuksien laajuuden mukaan.
  4. Tutkimuskäytössä tarvitaan oikeudet tiedonlouhintaan, siis analysoida mm. tekstiaineistoja. Nykyisin lehtiartikkeleja voidaan tutkia vain ”sanapuurona” tai sitten on rajoituttava todella vanhoihin aineistoihin (jotta kaikki artikkelien kirjoittajat ovat varmasti kuolleet yli 70 vuotta sitten).
  5. Opiskelijat yhä enemmän tuottavat uutta rakentamalla sitä olemassaolevien materiaalien päälle. Nykyiset luvat eivät salli minkäänlaista teosten muuntelua, ainoastaan kopiointia ja esittämistä. Kannattaisi selvittää, mahdollistaako 14 § 1. mom myös johdannaisteosten kuten tekstikäännösten tekemisen.
  6. Mitä muuta tulisi rehtorien huomioida? Lisää ehdotuksesi kommentteihin.
  7. Ota yhteyttä oman oppilaitoksesi johtoon ja varmista, että he ovat tehtävänsä tasalla.

PS. Verkkovideoiden esitysoikeutta ei tähän voi saada mukaan, koska 14 § 1. mom puhuu vain kappaleen valmistamisesta ja välittämisestä yleisölle, ei esittämisestä.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / ammattikorkeakoulu, digilupa, kopiosto, yliopisto

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään