• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2013-10-03

Inspiraatiota Remix Kopiokissa -kilpailuun

Kutkuttaisiko osallistua remiksauskilpailuun, mutta ideat vähissä? Tässä alkuun vinkkejä.

Keksi tarinan idea

Remiksata voi lukemattomilla tavoilla, vain mielikuvitus (ja tekijänoikeudet) ovat rajana. Kuva: Kevin Dooley – CC BY 2.0

Lue Kopiokissa-sarjakuvat, kaikki 12. Ei paha rasti, Aku Ankkakin on pidempi luettava.

  1. Voit kertoa saman tarinan, mutta omakohtaisin esimerkein.
  2. Voit kertoa saman tarinan uudessa muodossa: videoituna näytelmänä, animaationa, ainekirjoituksena…
  3. Miten tarina jatkuisi? Onko ”pihvi” vasta tulossa?
  4. Keskustele luokassa tai kavereiden kanssa jostain rassaavasta rajoituksesta (kuten vaikkapa YouTube-videoiden esittämiskielto opetuksessa). Montako tapaa kiertää rajoitus keksitte?
  5. Käännä tarina eri kielelle.

Hae lisää ideoita Viikon pulmista. Sieltä löytyy aiheita käsityöhön, mediakasvatukseen, äidinkieleen, historiaan, vieraisiin kieliin, liikuntaan, musiikin opetukseen, kuvikseen… Rakenna tarina johonkin pulman käsittelemään teemaan ja käytä viikon pulman vastausta apunasi ratkaisun löytämiseen.

Tutustu materiaaliin

Kilpailussa tulisi remiksata eli jatkokäyttää Kopiokissan osia. Materiaalit-sivulta löydät kokonaisia sarjakuvia sekä erillisiä sarjakuvahahmoja. Voit jatkokäyttää näitä, jos ne omaan tuotokseesi sopivat.
Muista, että jatkokäyttöä on myös sarjakuvan tarinan toteuttaminen samalla tai muunnetulla juonella (ns. fan fiction) tai sarjakuvahahmojen esiintyminen vaikkapa näyteltyinä. Sinun ei siis tarvitse rajoittua sarjakuvan tekemiseen ja Kopiokissa-grafiikan kopiointiin.

Rakenna tarina

Hyvä tarina tempaa mukaansa ja siinä on draaman kaari. Tässä kilpailussa draama syntyy luultavasti useimmiten jostain tekijänoikeuden piirteestä. Jokaisen tulisi oppia ainakin jotain tekijänoikeuksista, koska sitä lakia rikkoo helposti päivittäin edes sitä huomaamatta. Opettajan tai oppilaiden ei kuitenkaan tarvitse olla tekijänoikeuden asiantuntijoita.
Jos sinulla on tarinaasi liittyvä tekijänoikeusyksityiskohta vähän epäselvä tai hakusessa, kysy, niin saat vastauksen. Tavoitteena on kuitenkin, että kilpailutyöt kertovat tekijänoikeuksista oikein, joten faktat on paras tarkistaa ennen kilpailutyön jättämistä.

Ideoita riittää, aikaa ei?

Jos pääsi pursuaa hienoja ideoita, mutta sinulla itselläsi ei ole aikaa tai energiaa niitä toteuttaa, kerro niistä muille vaikkapa Kopiokissan Facebook-sivuilla.
Tuleeko mieleen muita vinkkejä kilpailuun osallistuville opettajille ja oppilaille? Jatka kommenteissa.

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote / kopiokissa

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään