• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2013-04-09

Spotify, omat biisikopiot ja tablettien käyttö musiikin soitossa

Musiikinopettajan arkea: raahataan isoa cd-salkkua mukana, kun musiikkia saa opetuksessa esittää vain alkuperäiseltä medialta, ei tietokoneelle tehdyistä mp3-tiedostoista. Spotify on ollut yksi ratkaisu ongelmaan, joskin sen sallittavuus opetuskäytössä on herättänyt ristiriitoja. Tilanne on sittemmin korjaantunut, ainakin kunnan oppilaitoksissa.

Opettaja saa soittaa musiikkia Spotifysta ja itse tekemistään biisikopioista. Kuva: Johan Larsson – CC BY 2.0

Jokainen Suomen kunta maksaa asukaslukuun perustuvaa kuntalupaa Teostolle (ja Gramexille). Tämä lupa sallii mm. live-musiikin ja äänitteiden soittamisen kunnan henkilökunnan järjestämissä tapahtumissa. Markus Aalto oli selvittänyt biisikopioiden soittamisen mahdollisuuksia Teoston kanssa ja palasi hyvien uutisten kanssa.
Kunnan omistamien oppilaitosten opettajat saavat siis kuntaluvan perusteella soittaa musiikkia myös itse tekemistään mp3-tiedostoista, kunhan ne on tehty kunnan omistamasta tallenteesta. Musiikkitiedostot voivat olla missä formaatissa tahansa ja niitä voi sitten soittaa tietokoneelta, kännykästä, täppäristä tai mistä laitteesta nyt sitten haluaakaan. Musiikkia voi myös editoida esitystä varten, eli musiikista voi katkaista osan, niitä voi ketjuttaa peräkkäin ja ilmeisesti myös tempoa voi muuttaa. Ilmeisesti Teostosta vastasivat, että Spotifyn käyttö kunnan toiminnassa olisi tämän saman luvan perusteella sallittua.
Sinänsä tämä ei ratkaise alkuperäistä Spotifyn käytön tulkinnanvaraista ongelmaa, eli sitä, saako Spotifyta käyttää muuhun kuin yksityiskäyttöön (sen käyttöehtojen vastaisesti) jos laki niin sallii (esitysoikeus opetuksessa).
Muistutus vielä loppuun, että tämä koskee siis vain kunnan oppilaitoksia ja niiden henkilökuntaa.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / musiikki, spotify, yksityiskopio 2 kommenttia

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään