• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-12-27

10 ohjetta virtuaalimaailmaa kuvaaville

Koskevatko virtuaalimaailmoja samat säännöt kuin oikeaakin maailmaa? Onko siellä kotirauhaa? Yksityisyydensuojaa? Entä voiko siellä olevia rakennuksia kuvata ilman lupaa?

Saako virtuaalimaailman rakennuksia kuvata samalla perusteella kuin reaalimaailmankin rakennuksia? Entä puiston patsaita? Kuva: iliveisl @ Flickr, CC BY-SA

Tekijänoikeudet koskevat kaikkea, joka on riittävän omaperäistä ja luovaa. Kiistämättä monet Second Lifen rakennukset ovat riittävän luovia ylittääkseen teoskynnyksen, joten ne ovat tekijänoikeuden suojaamia. Saako niistä siis ottaa kuvia? Tässä voinee lähteä samoista 10 perussäännöstä, joilla yleensä saa kuvata ympäristöään. Ja tässä niiden sovellukset virtuaalimaailmoihin:

  1. Toisten yksityisalueilta et saa kuvata mitään, jos olet siellä luvatta.
  2. Kotirauhaa ei välttämättä virtuaalimaailmoissa ole, koska siellä ei sinänsä ole tiloja, joissa ihmiset yöpyvät. Tämä tulkinta voi tietenkin muuttua kulttuurin kehittyessä.
  3. Rakennuksia ja saa kuvata ja kuvat saa julkaista. Mutta ovatko virtuaalimaailman rakennukset tämän lakipykälän tarkoittamia rakennuksia? Luultavasti ovat, mutta eri virtuaalimaailmoista on helppo löytää rajatapauksia rakennuksen ja muiden rakennelmien välillä, joten tilanne ei aina ole kovin helppo. Jos rakennelma näyttää talolta, mutta on niin pieni, ettei sen sisään mahdu kukaan, onko se silloin rakennus?
  4. Pysyvästi julkisella paikalla olevia taideteoksia saa kuvata, kunhan kuvia ei käytä ansiotoimintaan. Ovatko vaikkapa Second Lifen taideteokset ”pysyvästi julkisella paikalla”? Ottaen huomioon, että taideteoksen tekijä voi poistaa teokset yhdellä klikkauksella, niiden pysyvyys on varsin kyseenalainen. Reaalimaailmassakaan ei katsota vuosikymmeniä samalla paikalla ollutta maalausta pysyväksi, jos sen voi tarvittaessa nostaa pois seinältä.
  5. Virtuaalimaailmasta voi tehdä kuvia ja videotallenteita, joissa kuvataan jotain tapahtumaa tai ilmiötä. Taustalla sivuosassa olevat teokset tai rakennukset eivät tätä estä, eli ne saavat näkyä tallenteella.

Ohjeet 6-8 koskevat ihmisten kasvojen kuvaamista, jota voivat rajoittaa henkilötietosuojaan liittyvät säännökset.  Onko avatarin kasvo tai ulkoasu rinnastettavissa ihmisen omiin kasvoihin, eli voiko sekin olla henkilötieto? Avatarin kasvoja voi muunnella kuten haluaa, joten luultavasti ei. Mutta avatarin oma fiktiivinen nimi on rinnastettavissa taiteilija- tai salanimeen, joten toisten yksityisasioista kertominen edes tällaisen keksityn nimen kanssa voi rikkoa toisen yksityisyydensuojaa.
Yllä olevien sääntöjen lisäksi on toki hyvä muistaa yleiset kohteliaisuussäännöt ja toimia niiden mukaisesti. Virtuaalimaailmojen käyttäytymiskulttuuri on monesti vielä kehittymisvaiheessa ja eri alakulttuureilla voi olla erilaisia sääntöjä. Siksi on hyvä uudessa ympäristössä ensin tutustua paikkoihin ja tapoihin, ennen kuin vahingossa loukkaa muita.
Lisää pohdintaa tästä sekä lisätyn todellisuuden tekijänoikeusongelmista voi kuunnella  parin tunnin webinaaritallenteesta.
 

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään