• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-10-11

Mitä kaikkea avoimella oppikirjalla voi tehdä

Suomen ensimmäinen lukiokurssia varten kirjoitettu avoimesti lisensoitu kirja tehtiin yhdessä viikonlopussa, ”Oppikirjamaratonissa”. Tempaus ylitti uutiskynnyksen ja lähes valmiiksi kirja tulikin. Lukion matematiikan 1. kurssin oppikirja on saatavilla osoitteessa avoinoppikirja.fi. Mitä tällä kirjalla sitten voi tehdä, kun se on avoimesti lisensoitu?

Avoimesti tehdyn oppikirjan tehtävissä näkyy sekä relevanssi oikean elämän haasteisiin sekä pitkän viikonlopun leikkisä työskentelytunnelma. Harjoitustehtäviä voi kuka vain itse lisätä, muuttaa ja poistaa. Kuva: MAA1-oppikirja, Vesa Linja-Aho et al., CC BY

Kirja on lisensoitu CC BY -lisenssillä, joka on avoimin Creative Commons -lisensseistä. Kirjalla saa siis tehdä mitä vain, kunhan tekijät ja lisenssi mainitaan. Muunnelmissa on mainittava alkuperäiset tekijät sekä muunnelman tekijä. Tässä joitain käytännön esimerkkejä siitä, mitä avoin lisenssi oppikirjalle tarkoittaa.

Levittäminen ja välittäminen

Oppikirjaa saa sen eri muodoissa levittää täysin rajoituksitta ja sen voi myös siirtää eri formaattiin.

  • Oppikirjan verkkosivulta saatavaa PDF-tiedostoa saa kopioida ja levittää vapaasti. Sen voi valokopioida opiskelijoille, lähettää sähköpostitse, levittää Facebookissa ja muissa verkostoissa ja laittaa koulun oppimisalustalle jakoon.
  • Kirjan voi muuntaa klikkailtavaksi verkkosivustoksi jos niin haluaa. Se it onse asiassa jo ehditty tehdä.
  • Kirjasta voisi tehdä e-kirjaversiot oppilaiden lukulaitteille.
  • Kirjan voisi painaa ihan paperikirjaksi haluamallaan laatutasolla ja jakaa sopivaan hintaan eteenpäin. Tämän voisi tehdä myös kaupallinen kirjakustantaja.

Muuntelu

Oppikirjan lähdemuotoa eli LaTeX-formaattia voi samoin helposti muokata, joten kirjaa voi muunnella eri tarpeisiin.

  • Onko kirjan käyttämä asioiden esittelyjärjestys mielestäsi väärä? Voit järjestää luvut itse haluamaasi järjestykseen.
  • Onko kirjassa turhia aiheita? Voit poistaa ne luvut ja käyttää tilalla vaikkapa paremmaksi havaitsemaasi materiaalia.
  • Puuttuuko kirjasta jotain? Voit itse kirjoittaa lisää lukuja tai täydentää lukuja uusilla esimerkeillä tai uusilla näkökulmilla.
  • Huonot harjoitukset? Voit poistaa huonot ja laittaa tilalle parempia.
  • Is the book in the wrong language for your students? Du kan väl översätta den. S’il vous plaît.
  • Aktivoi oppilaasi. He voivat lisätä kirjaan esimerkkejä ja uusia harjoituksia.

Esittäminen

Opetuksessa saa jo lain mukaan esittää julkaistuja teoksia. Tämä tarkoittaa, että kirjasta saa lukea osia ääneen ja sivuja voi heijastaa vaikkapa dokumenttikameralla valkokankaalle. Tämä esitysoikeus ei kuitenkaan koske etäopetustilanteita eikä ole sallittua, jos luento videoidaan (paitsi digiluvan avulla). Avoimen kirjan lisenssi antaa esittämiseen lisämahdollisuuksia.

  • Voit projisoida kirjan sivuja dokumenttikameralla valkokankaalle (kuten kaikkia kirjoja).
  • Voit videoida luennon, jossa esität kirjan osia valkokankaalla. Tämän videon voit tallentaa ja julkaista vaikka YouTubessa niin halutessasi.
  • Voit kopioida kirjasta osia aktiivitaulun dokumenttikameralla jatkokäsiteltäväksi. Voit siis piirtää kirjan sivusta otetun kuvan päälle ja tallentaa lopputuloksen opiskelijoita varten. Tämän lopputuloksen voit myös julkaista verkossa täysin julkisesti.

Mitä muita uusia käyttötapoja sinulle tulee mieleen, kun kirjaa saa vapaasti muunnella?
PS. Samat käyttöoikeudet pätevät tietysti kaikkeen avoimesti lisensoituun aineistoon, jota verkko on pullollaan – arvioiden mukaan 2–4 miljardia teosta verkossa on lisensoitu CC-lisenssillä. Aloita avoimen sisällön etsiminen vaikkapa osoitteesta search.creativecommons.org.
PPS. Mihin maailma on oikein menossa? Lue Jyrki Kasvin analyysi aiheesta.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / avoin sisältö, muuntelu, oer, oppikirja Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään