• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-09-12

Tekijänoikeus USAssa, osa 3: TEACH Act vs. Digilupa

Kun USAssa on alettu harjoitella etäopetusta ja digitaalisten oppimateriaalien hyödyntämistä, fair use -käytännön antamat oikeudet ovat loppuneet kesken. Tätä paikkaamaan on tehty USAn erillinen opetukseen oikeuksia tuova TEACH Act, joka muistuttaa melkoisesti meillä kehiteltyä Digilupaa.

USAn TEACH Act antaa oikeuksia tietyissä tilanteissa. Opettajan on tarkkaan mietittävä, mikä on sallitun rajoissa. Tämä työkalu auttaa asiaa.

Vuonna 2002 alkaen USAlaiset valtion laitokset ja epäkaupalliset oppilaitokset voivat saada lisää toimintamahdollisuuksia TEACH ACT:n kautta. Pääasiassa ongelma on ollut etäopetus, jota varten tarvittavia opetusmateriaaleja ei ole voitu laittaa koulun oppimisalustalle laillisesti. Tämä laki mahdollistaa melko laajojen kokonaisuuksien välittämisen verkossa opiskelijoille, paperiaineiston digitoinnin sekä teosten välittymisen osana luennon videointia (jotka myös Digilupa mahdollistaa), kunhan seuraavat ehdot täyttyvät:

  1. Lupa ei koske taideteoksia, oppikirjoja, kurssimateriaaleja tai mitään, johon on erikseen hankittu käyttölupa. Oleellisesti lupa koskee siis tietosisältöä, jota ei ole suoraan suunnattu koulutukseen. Digilupa sallii vain teksti- ja kuvasisällön välittämisen eikä laajenna minkään aineiston käyttöehtoja.
  2. Sisältöön saavat päästä käsiksi vain virallisesti hyväksytyt oppilaat ja henkilöstö. Digilupa rajaa käyttäjät ko. kurssin opetusryhmään.
  3. Laitoksella on oltava tekijänoikeussäännöstö.
  4. Laitoksen on seurattava sisällön käyttöä mm. valvomalla verkkoliikennettä. Digilupa sallii sisällön välittämisen vain oppilaitoksen palomuurin sisällä olevalla palvelimella.
  5. Teoskopiot on tuhottava kurssin päätyttyä. Digiluvassa on sama vaatimus.

Digilupa ei siis ole mitenkään outo lintu kansainvälisessä tekijänoikeusmaailmassa, vaan muistuttaa USAn vastaavaa etäopetuksen mahdollistavaa lakia melkoisesti. Oppilaitokset kautta maailman kärsivät samoista vanhentuvien lakien rajoituksista, joita koetetaan eri mekanismein helpottaa.
Minkälaisiin kysymyksiin opettajan on sitten USAssa osattava vastata, jotta hän voi arvioida, toimiiko hän TEACH-lain mukaisesti? Tätä voit itse kokeilla seuraavalla työkalulla: Exceptions for Instructors in U.S. Copyright Law. Suomen lakien mukaan toimittaessa on tietenkin vastattavana aivan erilainen kysymysten joukko.
Tämä tiivistelmä perustuu osin Joseph Leonen pitämään tekijänoikeusluentoon, jonka voit itsekin katsoa.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / digilupa, teach act, usa Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään