• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-09-10

Kirjan skannaaminen oppilaan erityistarpeita varten

Olen erityisavustaja ja olemme aiemmin skannanneet oppikirjoja oppilasta varten, joka ei pysty käyttämään paperikirjoja, mutta joka voi lukea ja täyttää harjoituksia tietokoneen avulla. Opettaja kielsi minua skannaamasta kirjaa vedoten tekijänoikeuksiin. Saako siis näin tehdä vai ei?

Koulu voi digitoida paperikirjan sellaiselle oppilaalle, joka ei pysty paperikirjaa käsittelemään vamman tai sairauden vuoksi. Kuva: Design Continuum @ Wikimedia Commons, CC BY
On tietysti hyvä, että koulujen ammattilaiset pitävät huolta, ettei lakeja ja tekijänoikeuksia rikota. Kirjan kopioiminen digitaaliseen muotoon on kuitenkin sallittua, jopa kahdella eri perusteella.

Kirjan skannaaminen yksityiskäyttöön

Omaan yksityiskäyttöön (jota opiskelu on) saa tehdä teoksista kopioita (12 §). Tällaisen kopion tekemiseen saa jopa pyytää tai ostaa apua, jos sitä ei itse pysty tekemään. Opiskelijan pyynnöstä avustaja tai muu henkilö voi siis skannata kirjan digitaaliseen muotoon. Tästä on kirjoitettu enemmän viime keväänä.

Kirjan skannaaminen vammaisen käyttöön

Tekijänoikeuslain 17§ toteaa, että

Näkövammaisille ja muille, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi käyttää teoksia tavanomaisella tavalla, saa valmistaa kappaleita julkaistusta kirjallisesta teoksesta, sävellysteoksesta tai kuvataiteen teoksesta muulla tavalla kuin ääntä tai liikkuvaa kuvaa tallentamalla. Siten valmistettuja teoksen kappaleita saa käyttää edellä tarkoitetuille välittämiseen muulla tavalla kuin radiossa tai televisiossa lähettämällä.

Koulu voi siis organisoidusti skannata oppikirjoja digitaaliseen muotoon sellaisten oppilaiden käyttöön, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi käyttää kirjoja tavanomaisella tavalla. Skannatut kirjat voidaan varastoida koulun toimesta, jolloin myöhemmin digitoitu kirja on helppo antaa sitä tarvitsevalle oppilaalle (eikä joka oppilaan pidä työläästi skannata kirjaa skannerissa). Lupa ei salli äänen (äänikirjojen) tai videoiden tekemistä. Tyypillisesti tämän luvan perusteella kirjoja käännetään pistekirjoitusmuotoon, mutta lain järkevän lavea sanamuoto sallii paperikirjan digitoinnin, tai miksei myös vastakkaisesti e-kirjan printtaamisen kokonaisuudessaan, jos jokin oppilas ei voi kirjaa alkuperäisessä muodossa käyttää.
Ääni- tai videokirjoja saa tehdä vain erityisluvalla toimivissa laitoksissa. Tällainen on mm. Celia-kirjasto, josta voi lainata (tai ostaa) kirjoja ääni-, piste- ja muissa muodoissa. Kenties oppilaan tarvitsemia kirjoja löytyy jo Celian valikoimista?

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / ekirja, näkövammaisuus, oppikirja, saavutettavuus, skannaus Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään