• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-05-14

Voiko opettajan pakottaa jakamaan aineistoaan muiden kanssa?

Viikon pulma: Voiko oppilaitos määrätä opettajan oppimisalustalle luoman kurssin käytön vapaaksi myös muille opettajille, ilman erillistä korvausta?

Mitä vaatimuksia ja oikeuksia oppilaitoksella on opettajan tuotoksiin? Vastaus on valitettavan pitkä, koska tilanne on erittäin epäselvä. Kuva: Tulane Public Relations @ Flickr, CC BY

Kaikki oppilaitoksen ja opettajan välisiä suhteita koskevat tekijänoikeuskysymykset ovat erityisen ongelmallisia, koska tässä tilanteessa kaksi eri lainsäädäntöä sanoo täysin vastakkaisia asioita. Tekijänoikeuslaki sanoo, että luovan työn tekijälle kuuluvat yksinoikeudet teokseen. Toisaalta taas työlainsäädännössä todetaan, että työntekijät tulokset kuuluvat työnantajalle. Molemmat eivät voi olla oikeassa. Miten siis pitäisi toimia?
Suosittelen joka tilanteessa, että asioista sovitaan opettajan ja työnantajan välillä kirjallisesti etukäteen. Näin vältytään ongelmilta ja riidoilta. Hyviä sopimusmalleja on olemassa, joiden avulla reilut sopimukset voi tehdä. Mutta jos mitään ei ole sovittu, ollaan hyvin harmaalla alueella.
Sivistystyönantajien liiton ja Opettajien ammattiliiton tulkinnat tästä tilanteesta ovat äärimmäisen eriävät. Edellisen mielestä kaikki aineisto, mitä opettaja ei olisi tehnyt omaksi huvikseen vaikkapa työttömänä, kuuluu työnantajalle. Jälkimmäisen mielestä taas työnantajalla ei ole mitään oikeuksia opettajan tuottamaan oppimateriaaliin ellei sen tuotantoa ole erikseen korvattu tai resurssoitu kokonaistyöajasta. OAJ perustelee kantaansa mm. sillä, että opettajan tehtävä on ”antaa opetusta”, ei ”tuottaa oppimateriaalia”.
Näin tulkinta tuntuu menevän muillakin aloilla. Jos työntekijän tehtäviin kuuluu jonkin aineiston tuottaminen, kuuluu työnantajalle joitain oikeuksia. Opettajien tehtävä on kuitenkin antaa opetusta. Oppiasteesta ja alasta riippuen opettajat sitten tuottavat jotain aineistoa opetuksensa tueksi, mutta tarkkaan ottaen tämä ei ole pakollinen työtehtävä. ”Ovenripa-valmistautuminen” on monelle kiireiselle opettajalle valitettavan tuttua.
Molemmat kannat ovat ongelmallisia, joten luultavasti järkevä tulkinta löytyisi jostain niiden välimaastosta. Tuntuisi järkevältä, että sijaisella olisi oikeus avata oppimisalustalla oleva vakinaisen opettajan valmistelema osio, vaikka tarkkaan ottaen ensijulkaisuoikeus kuuluu tekijänoikeuden haltijalle, eli OAJ:n mielestä tälle vakinaiselle opettajalle. Toisaalta taas tuntuu kohtuuttomalta, että opettajalla ei olisi työsuhteensa päätyttyä oikeutta hyödyntää jo valmistamaansa aineistoa tulevissa opetustehtävissään, vaan kaikki olisi tehtävä alusta.
Soppaa sekoittavat vielä koulun vakiintuneet opetuskäytännöt. Jos opetus pääsääntöisesti tapahtuu vaikkapa tietyllä oppimisalustalla, voidaan olettaa, että opettajien on valmistelemansa aineisto julkaistava tällä samalla alustalla. Opettajien voisi siis odottaa seuraavan oppilaitoksen sen hetkisiä yleisiä opetuskäytäntöjä.
Lopullinen vastaus alussa esitettyyn kysymykseen riippuu siis siitä, miten oppilaitoksessa on totuttu toimimaan. Jos pääosa opettajista jakaa aineistoaan kaikkien yhteiseen varantoon, voi työnantaja odottaa tätä käytöstä myös viimeisiltä sinnittelijöiltä. Mutta jos käytäntö on uusi ja oppilaitoksen johto yrittää ajaa sitä sisään, ei tällaista tavanomaista laajempaa jakamista voida edellyttää noin vain.
Kirjalliset sopimukset tietysti selventävät tilanteen kertaheitolla. Opettajien ja oppilaitosjohdon kannattaa harkita myös avoimen oppimateriaalin tuotantoon siirtymistä, sillä avoimet lisenssit antavat kaikille (myös oppilaitokselle) tasapuoliset ja reilut oikeudet opettajan tuottaman aineiston hyödyntämiseen. Kun aineiston tehneen opettajan nimi pidetään aineistossa mukana muidenkin sitä käyttäessä, pysyy toiminta lainmukaisena. Tekijän nimeähän ei voi aineistosta poistaa mitenkään, vaikka siitä olisi (lainvastaisesti) sovittu. Isyysoikeus on ehdoton.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / oikeudet, oppilaitos, työnantaja, työsopimus

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Vesa Linja-aho sanoo

    2012-05-16 10:56

    Muistaakseni SEAMKissa on työsoppareissa linjattu, että koululle jää käyttöoikeus opettajan tuottamaan materiaaliin, vaikka työsuhde päättyisi.

  2. Tommi Vainikainen sanoo

    2012-05-16 14:40

    Itse ohjelmistosuunnittelijana huomauttaisin erosta meidän alallemme:
    Tekijänoikeuslain 40 b § määrittää, että kun tietokoneohjelma luodaan työ- tai virkasuhteessa, sen tekijänoikeudet siirtyvät työnantajalle.
    Kyseinen pykälä koskee todellakin vain tietokoneohjelmia, joten lähtökohta kaikkiin muihin teoksiin, siis vaikkapa oppimateriaaliin, on se, että tekijänoikeus jää tekijälleen ellei muuta ole sovittu.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2012-05-17 09:22

      Hyvä tarkennus. Ohjelmistot ovat tosiaan poikkeus, eli oikeudet menevät työnantajalle. Paitsi yliopistoissa, joissa oikeudet ohjelmistoihin jäävät tekijälle. Paitsi maanpuolustuskorkeakoulussa, jossa oikeudet menevät koululle. Poikkeuksen poikkeuksen poikkeus. 🙂

  3. Kari J Keinonen sanoo

    2012-05-18 23:11

    Minusta opettajien kannattaisi miettiä itse tykönään, että minkä arvoinen se oma työpanos todella on. Kun opintomateriaalin laati e-oppikirjaksi, ei sitä niin vain laitetakaan oppilaitoksessa ilmaiseksi jakeluun. Silloin tekijänoikeus ja jakeluoikeus on mielestäni aina kirjoittajalla. Kirjoittaja voi omassa opetustilanteessaan jaella e-kirjaa haluamallaan tavalla, mutta oppilaitos ei voi edellyttää sen jakelua muiden käyttöön. ISBN-tunnuksen saa ilmaiseksi Suomen kansalliskirjastosta.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään