• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-04-30

Opiskelijoiden tuotosten käyttö oppimateriaalina

Viikon pulma: Voinko käyttää opiskelijoiden tuotoksia esimerkkeinä myöhemmillä opintojaksoiteraatioilla?

Opiskelijoiden töiden käyttö opetuksessa edellyttää pääsääntöisesti lupaa opiskelijalta itseltään. Kuva: whitney waller @ Flickr, CC BY-SA

Oppilaat omistavat oikeudet tekemiinsä teoksiin aivan kuin kuka tahansa muukin. Vaikka opettaja on antanut tehtävän ja ohjannutkin työtä, ovat tekijänoikeudet tekijällä eli oppilaalla tai oppilasryhmällä.
Tarvitaanko sitten tällaisen tuotoksen käyttöön lupaa, riippuu siitä, mitä käyttäminen tarkoittaa. Jos opiskelija julkaisee teoksensa vaikkapa verkossa, voi teokseen linkittää tai sen voi esittää videotykillä opetuksessa.
Jos opettajalle on jäänyt digitaalinen kopio oppilaan työstä itselleen, on kyseessä yksityiskopio. Tätä ei voi esittää kuin yksityisissä opetustilanteissa. Teoksen levittäminen tai välittäminen verkossa uusille oppilaille ei ole sallittua ilman lupaa.
Jos opettaja haluaa julkaista oppilaan teoksen verkossa, on siihen saatava oppilaan (ja huoltajan) lupa. Jos oppilas on itse julkaissut teoksensa kurssin suljetulla verkkoalustalla tietylle opetusryhmälle, ei opettaja voi julkistaa sitä laajemmalti ilman lupaa.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / oppilas, oppimateriaali

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Miikka Salavuo sanoo

    2012-04-30 09:38

    Tärkeää tietoa taas. Miten näet tilanteen, jossa tuotetaan vaikkapa wikikirjaa joko koulun omaan wikiin, jolloin ideana on käyttää oppilaiden tuottamaa materiaalia hyödyksi taas seuraavina vuosina tulevien oppilaiden kanssa, tai tilanteen, jossa oppilaat tekevät yhdessä oppimateriaalia vaikkapa Wikiopistoon tai Wikikirjastoon?
    Tuleeko oppilailta pyytää kirjallinen lupa tekeleidensä julkaisemiseen, myös avoimessa verkossa? Miten esim Wikibooksin cc-lisenssit suhteutuvat tähän?

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2012-04-30 11:11

      Wikissä noin yleensä on käytettävä jonkinlaista lupaa, joka sallii, että osallistujat editoivat toistensa tekstejä. Ilman lupaahan toisten teosten muunteluun ei ole minkäänlaista laillista keinoa (paitsi yksityiskäyttö). Yleensä wikeissä hoidetaan asia CC BY-SA -lisenssillä, mutta pienellä piirillä tästä voi sopia vapaamuotoisemminkin. Lupa-asioista julkisessa verkossa toimimiseen kirjoitin jo aiemmin.
      Mutta noin yleisesti helpointa on käyttää CC-lisenssiä yhteistuotannoissa, jolloin kaikilla maailman ihmisillä (myös osallistuneilla opiskelijoilla ja opettajalla ja oppilaitoksella) on yhtäläiset oikeudet tuotoksiin.

  2. Eija Kalliala sanoo

    2012-05-02 13:50

    Opiskelijan tuotos, jota kysymys koskee, ei kai välttämättä ole teos. Jos opiskelijan tuotos ei ylitä tekijänoikeuskynnystä, niin sen käsittelysäännötkin lienevät toisenlaiset. Miten silloin menetellään?

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2012-05-03 08:05

      Aivan. Jos teoskynnys ei ylity (eikä tuotos ole lähioikeuksien piirissä automaattisesti, eli esim. valokuva, ääni- tai videotallenne), ei opiskelijan tuotos ole tekijänoikeuden piirissä lainkaan. Tällöin sillä saa kuka vain tehdä mitä vain, noin muut lait huomioiden. Oppilaitoksessa tietysti yksityisyydensuoja on huomioitava eikä plagiointiin ole hyvä opetussektorilla syyllistyä.

  3. Aila Salminen sanoo

    2014-03-03 11:18

    Voiko opiskelijoiden tekemistä käsin valmistetuista harjoitteista, esim koruista, ottaa kuvat ja tehdä niistä vihkonen, jossa esitellään oppilastöitä? Näitä näytettäisiin myös seuraavan vuoden opiskelijoille ja vierailijoille.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2014-03-03 11:27

      Jos harjoitteiden tulokset eivät ole omaperäistä taidetta, niillä ei ole tekijänoikeuden suojaa. Tällöin niiden kuvaaminen ja käyttö on sallittua. Lienee kuitenkin kohteliasta mainita asiasta ja kysyä, haluaako oppilas oman nimensä näytettävän korun yhteydessä vai ei.
      Jos tulos kuitenkin ylittää teoskynnyksen, ei korua saa kuvata ilman lupaa. Luulisin kuitenkin, että koruissa teoskynnys on varsin korkealla.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään