• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-04-16

Lomakkeiden ja sopimusten käyttö opetusmateriaalina

Viikon pulma: Opettaja on yksityishenkilönä terveyskeskuksesta yksinkertaisen lomakkeen. Voiko tämän jakaa opiskelijoille sähköisesti tai valokopioina?

Lomakkeet ovat harvoin niin omaperäisiä, että ne saisivat tekijänoikeuslain suojaa.

Mikään opettajan käytössä oleva lupa ei salli kokonaisen julkaisun jakelua sähköisesti tai paperikopioina opiskelijoille. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan todennäköisesti ole kyse tekijänoikeudesta lainkaan. Yksinkertainen lomake ei luultavasti ylitä teoskynnystä, sen enempää kuin lyhyehkö sopimuskaan. Tarkkaa rajaa on tietenkin mahdoton vetää, mutta yleissääntöä kannattaa mielessään pyöritellä:

Jos kukaan muu samaan tehtävään ryhtyessään ei päätyisi samaan lopputulokseen, on kyseessä luultavasti riittävän omaperäinen teos, joka on tekijänoikeuden suojaama.

Monet julkishallinnon lomakkeet ovat sen verran suoraviivaisia, että niissä ei selvästikään ole mitään erityisen luovaa – jokin muu laitos voisi hyvin päätyä oleellisesti samanlaiseen lomakkeeseen, jos niillä olisi sama tietojenkeruutarve. Arvioinnissa kannattaa siis huomioida lomakkeen käyttötarkoitus: Kyseessä ei ole kaunokirjallisuus, vaan tarve kerätä tietyt tiedot. Sillä ei siis ole merkitystä, käytetäänkö jossain sanassa kursiivia tai vahvennusta, vaan sillä, mikä lomakkeen rakenne on. Jos tämä rakenne on erityisen omaperäinen, teoskynnys voinee ylittyä. Vastaavasta syystä selittävät piirustukset ovat hyvin harvoin omaperäisiä ja samaa perustelua voinee käyttää sopimustekstiinkin. Sopimuksen tarkoitus on selvästi kertoa tietyt sopimusehdot, joten mahdollisuudet luovuuteen ovat varsin rajalliset. Esimerkiksi tällä sivustolla olevat sopimusmallit eivät mielestämme ylitä teoskynnystä.
Kannattaa kuitenkin muistaa sinua mahdollisesti muuten sitovat sopimukset. Jos saat esimerkiksi työsuhteessasi katsottavaksesi salassapidettävää aineistoa, et tietenkään saa tätä lähteä levittämään, vaikka tekijänoikeuslaki ei sitä kieltäisikään.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / lomake, selittävä piirros, sopimus, teoskynnys

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään