• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-01-25

Tehtäväsarjat eivät välttämättä ole tekijänoikeuden suojaamia

Tentit, harjoitustehtävät ja niiden vastaukset eivät välttämättä ole tekijänoikeuden suojaamia. Niiltä edellytetään samalla tavoin omaperäisyyttä kuin muiltakin teoksilta. Moni tehtäväkokoelma on siis luultavasti vapaasti kopioitavissa tai palasteltavissa uusiksi kokoelmiksi.

Tämä Vesa Linja-Ahon laatima tentti ei ylitä teoskynnystä. Sen kopioimista ei siis voi tekijänoikeuteen vedoten estää. Teostasosta jääminen ei tietenkään sano mitään tentin laadusta.

Vesa Linja-Aho kysyi tekijänoikeusneuvoston kantaa tentin, diaesityksen, 78-sivuisen laskutehtäväkokoelman ja tehtäväpaperien suojasta. Osa aineistosta oli hänen omaansa, osa muiden tekemää. Neuvoston lausunto asetti teoskynnyksen varsin korkealle, sillä ainoastaan diaesitys kokonaisuutena katsottiin teokseksi, eikä siinäkään yksikään yksittäinen dia yltänyt teostasoon.
Lue Vesan oma tiivistelmä aiheesta, jossa on linkit sekä lausuntoon että alkuperäisiin lausuntopyyntöihin aineistoineen.
Mitä merkitystä tällä nyt sitten käytännössä on? Annetaan Vesan vastata:

Käytännön merkitystä tällä lausunnolla on toivottavasti seuraavasti:

  • Missään yliopistossa tai muussakaan oppilaitoksessa ei toivottavasti torpata opiskelijoiden tenttikokoelmia siksi, että ”meillä on tekijänoikeudet näihin tentteihin”.
  • Tehtäviä ja mallivastauksia uskalletaan siteerata rohkeammin ilman pelkoa käräjille päätymisestä.

Vesa Linja-Aho blogissaan 23.1.2012

 

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / lausunto, tehtäväkokoelma, tekijänoikeusneuvosto, tentti, teoskynnys

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Vesa Linja-aho sanoo

    2012-01-25 09:27

    Kiitos Tarmo! Pari täsmennystä (mitään asiavirheitä tuossa ei ole, mutta pari väärinkäsityksen vaaraa) ja muuta huomiota:
    * Kuvateksti ”Tämä Vesa-ahon laatima tentti” voidaan vahingossa ymmärtää, että koko tentti on tuossa kuvassa. Siinä on nyt ykköstehtävä kuvassa. Tentissä on viisi tehtävää&sivua, ja se ei siltikään ole teos. Koko tentin voit lukea täältä:
    http://www.scribd.com/doc/79087830/Autoelektroniikan-tentti
    * Tuon tehtäväkokoelman tehtävistä osa on muiden tekemiä – hauskaa on, että on mahdotonta sanoa mitkä, koska olen koonnut noita alkaen vuodesta 2004, enkä voi millään muistaa, mikä tehtävä on itse sävelletty tai mikä on otettu valmiina ja mahdollisesti vielä muokattu. Näin voi tehdä, koska yksittäisen tehtävän kohdalla ei ole mitään epäilystä siitä, etteikö se jäisi teoskynnyksen alle. Lähteen ilmoittaminen yksittäisille harjoitustehtäville ei ole myöskään ollut käytäntönä (en ole nähnyt yhtäkään oppikirjaa, jossa näin tehtäisiin, vaikka oppikirjoissa on usein samoja tehtäviä).
    * Teknisillä aloilla tentit ovat käytännössä kaikki tuontapaisia (ainakin olivat TKK-ajoillani), joten käytännössä päätös vapauttaa kaikki tentit vapaasti levitettäväksi.
    * Todennäköisesti tuosta tehtäväkokoelmasta olisi tullut teos, jos olisin lisännyt vaikka joka aihealueen alkuun omaperäisen horinan aiheen teoriataustasta. Horinan ei välttämättä tarvitse edes olla pitkä – olivathan nuo kalvotkin teos.
    * Kuka olisi se rohkea, joka tämän päätöksen innoittamana skannaisi vaikkapa peruskoulun työkirjan kokonaan verkkoon? 🙂 Saataisiin teoskynnyksestä oikeuden linjaus. Tässä on toki suuret riskit hävitä: kustantajan lakimiesarmeija voi keksiä mitä tahansa perusteluja ”aineiston pedagogisesti mietitystä järjestyksestä” sun muuta, mikä johtaa siihen, että kirja on teos.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään