• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2012-01-09

Tallenteen käyttö opiskelijan luvalla

Viikon pulma: Jos opiskelijan esityksen tallentamiseen on saatu lupa ja samoin lupa sen käyttöön myöhemmin, missä tilanteissa sitä voi esittää ja hyödyntää?

Esityksen valokuva ei vielä ole esityksen tallenne, mutta ääni- tai videotallenne on. Tallentamiseen ja tallenteen käyttöön tarvitaan yleensä lupa esiintyjältä. Kuva: Nic McPhee, CC BY-SA

Vuosi alkaakin pulmalla, johon ei ole vastausta. Tai on: tallennetta voi käyttää niissä tilanteissa, joihin lupa on pyydetty. Jos et tiedä, mihin olet luvan saanut, et luultavasti ole saanut riittäviä lupia.
Esityksen pitäjällä on oikeus päättää esityksensä tallentamisesta ja kyseisen tallenteen esitystilanteista ja -tavoista. Tallenteen saa kyllä tehdä omaan yksityiskäyttöönsä, mutta jos tallennetta aikoo julkisemmin hyödyntää, on saatava lupa tallenteen tekemiseen sekä tarvittaviin käyttötarkoituksiin.
Käytännössä selvintä olisi tehdä kirjallinen sopimus, jossa sovitaan, mille yleisöille, missä tilanteissa ja kuinka pitkään tallennetta voidaan esittää. Yleensä esiintyjällä tulisi myös olla oikeus tarkistaa ja hyväksyä tehty tallenne. Pelkkä suullinen ”saanko tallentaa” ei anna mitään esitysoikeuksia. Ja kysymys on ”saanko tallentaa ja esittää opetustilanteissa”, on lause yksinkertaisuudessaan niin ympäripyöreä, että moni tilanne jää epäselväksi. Kattaako ”opetustilanne” saman oppilaitoksen saman kurssin myöhemmät toteutukset, vai mitkä tahansa kurssit? Kuuluuko mukaan opettajan mahdollinen yritystoiminta? Verkossa välittäminen ei kuulu, jos pyydettiin vain ”esitysoikeuksia”, mutta jos pyydettiin ”käyttöä opetuksessa”, on lause ihastuttavan epäselvä ja voi sisältää melkein mitä tahansa.
Hyvin pyydetyssä luvassa on kysytty seuraavat asiat:

  • lupa tallennukseen
  • tilanteet, joissa tallenteen saa esittää (oppilaitos, kurssi, maksullinen/maksuton tilaisuus…)
  • sopimuksen kestoaika (pysyvä?)
  • esiintyjälle annettava korvaus
  • esiintyjän oikeus tarkistaa tallenne
  • esiintyjän nimen mainitsemistapa esitysten yhteydessä
  • tallenteen välittäminen verkossa (kuinka laajalle yleisölle, kuinka pitkään)

Olen kuullut tapauksista, että opiskelijoiden esityksiä on opettaja tallentanut reflektiota varten, mutta kyseisiä tallenteita onkin esitetty vuosikausien kuluttua myöhemmillä kursseilla varoittavina esimerkkeinä. Tällöin opettaja voi mahdollisesti syyllistyä tekijänoikeusrikkomuksen lisäksi myös kunnianloukkaukseen. Jos tallennetta on tarkoitus käyttää mahdollisesti loukkaavalla tavalla, on tästä aina hyvä tehdä sopimus etukäteen.
Ja todetaan lopuksi, että jos esitettävä asia ei ylitä teoskynnystä, ei esiintyjän lupaa sinänsä tarvita sen esittämiseen, ainakaan tekijänoikeuden puolelta. Tällaisia teoskynnyksen alittavia esityksiä ovat tyypillisesti fyysiset esitykset, kuten jonglööraus tai akrobatia, kun taas teoskynnys ylittyy esitettäessä musiikkia, proosaa, runoja, näytelmiä, lauluja tai muita teoksia. Yksityisyydensuoja voi rajoittaa tallenteen esittämistä, mutta jos alkuperäinen esitys on ollut julkinen, ei yksityisyydensuoja enää paljonkaan vaikuta. Katso vanha viikon pulma katutaiteilijan videoimisesta.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / esittäminen, kunnianloukkaus, sopimus, tallenne, tallentaminen, yksityisyydensuoja Yksi kommentti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään