• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-11-16

Tekijänoikeusluento peruskouluun ja kirjastoon

Kävin lokakuussa Kotkassa kertomassa tekijänoikeuksista ja avoimista sisällöistä useampaan peruskouluun sekä päivän päätteeksi avoimeen yleisöluentoon Kotkan kirjastoon.
Käytin samaa luentorunkoa sekä kouluilla että kirjastoissa, mutta huomasin luentoja antaessani painottavani varsin eri asioita. Peruskoulussa keskityin oppilaiden välittömiin tarpeisiin, kirjastossa taas puhuin enemmän historiasta, suurten mediatalojen lobbauksesta ja politiikasta. Tässä molemmat luentotallenteet, jos kiinnostaa vertailla puhetekniikkaa. Ensimmäinen siis peruskoulun yläluokalle, toinen varttuneemmalle väelle. Palautetta saa mielellään antaa – itse epäilen, että paikoitellen käytin koululla liian monimutkaista terminologiaa.

Peruskouluun: Verkkoaineiston hyödyntäminen mediatuotannossa

View another webinar from Tarmo Toikkanen
Kansalaiselle: Verkkoaineiston hyödyntäminen mediatuotannossa

View another webinar from Tarmo Toikkanen

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / esitystallenne, kirjasto, luento, peruskoulu, yläkoulu

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Nina R. sanoo

    2011-11-16 12:29

    Kiitos! Täytyypä tutustua. Kaikki apu on tässä enemmän kuin tervetullutta!
    Luulen, että peruskoululaiset (samoin kuin tietysti vanhemmatkin) oppivat tätä asiaa parhaiten käytännön hommien yhteydessä. Olen tänään viimeksi näyttänyt sitä opettajille tekemääsi vuokaaviota (toisen_aineiston_käyttö_opetuksessa), ja siitä yhden seiskaluokkalaisen pojan kanssa tarkistimme, mitä materiaalia heidän ryhmänsä voi käyttää tekeillä olevan Maamme-lauluun perustuvan videon teossa.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään