• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-11-09

Kuvasitaattiin vedoten voi opetusmateriaaliin ottaa verkosta kuvia

Kuvasitaatti on oikeus, jota Opettajan tekijänoikeusoppaassa ei käsitellä. Kyseinen pykälä ei sinällään suoraan liity opetukseen, mutta käytännössä sitä on tulkittu niin laveasti, että tietyissä opetustilanteissa sen perusteella voi hyödyntää kuvamateriaalia.

Kuvasitaatti sallii teosten kuvaamisen sekä toisten kuvien kopioinnin verkosta tieteen nimissä. Kuva: ralphbijker@Flickr, CC BY

Kunhan opettajan tai opiskelijan tuotosta voidaan kutsua ”tieteelliseksi esitykseksi”, on siihen kuvasitaattina oikeus ottaa mitä tahansa kuvia, jotka liittyvät itse esityksen tekstiin. Etupäässä siis yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opettajien tuottamat verkko-oppimateriaalit, diaesitykset ja muu aineisto voisivat nauttia tästä lisäoikeudesta, samoin opiskelijoiden opinnäytetyöt ja harjoitustyöt. Mikään ei kuitenkaan kiellä, etteikö alempien oppiasteidenkin oppimateriaali voisi olla tieteellisen esityksen tasoinen, joskin käytännössä se on harvinaisempaa. Jos kuitenkin aineisto yltää populääritieteen tasolle, kuvasitaatit ovat mahdollisia.
Käytännössä kuvasitaattioikeus on todella laajasti määritelty. Tieteelliseen esitykseen saa siis ottaa kuvia taideteoksista, ottaa muiden ottamia kuvia taideteoksista, ottaa muiden ottamia mitä tahansa valokuvia ja myös kenen tahansa piirtämiä piirroksia. Otettujen kuvien on tietenkin liityttävä itse esitykseen, eli kuvia ei voi ottaa koristeeksi, vaan niissä näkyvää aihetta on esityksessä käsiteltävä keskeisesti. Kuvan tekijän ja kuvan kohteen tekijän nimet on tietenkin mainittava hyvän tavan mukaisesti.
Kuvasitaatin perusteella voi siis näitä kuvia ottaa omaan esitykseensä ja tätä esitystä saa siis esittää eri tilaisuuksissa, välittää oppimisalustalla tai julkisestikin verkossa ja levittää fyysisinä kappaleina.
Opettajan tekijänoikeusoppaan Korjauksia-osiossa on laajempi analyysi kuvasitaattioikeudesta ja sen tulkinnoista.

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote / kuvasitaatti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Pasi Kumpulainen sanoo

    2016-05-19 08:14

    Kuvalla viitataan vain valokuviin ja vastaaviin tuotoksiin? Omalla alallani tyypillisempää on käyttää kuvioita, eräänlaisia kuvia nekin, joilla on havainnollistettu jotain tutkimuksen tai teorian asetelmaa. Kuuluvatko myös nämä sitaatin piiriin? Niitä käytetään paljon mm. opinnäytetöissä, mutta myös havainnollistamaan opetuksessa käsiteltävää asiaa.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2016-05-20 09:19

      Hyvä tarkennus. Kyse on tekijänoikeuslain suojaamista kuvista, eli käytännössä valokuvista tai luovista piirroksista (jotka ylittävät teoskynnyksen). Selittävät piirrokset eivät useimmiten ole tekijänoikeuden suojaamia laisinkaan, joten niitä voi vapaasti käyttää kuten haluaa – joskin lähteet on hyvä yleensä mainita.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään