• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-10-12

Nokian uusi soittoääni ja musiikin muokkaamisen oikeudet

Nokia valitsi uuden puhelintensa soittoäänen kilpailussa, joka keräsi yli 6000 ehdotusta ja lopulta voittajaksi valittiin italialaisen DJ:n dubstep-variaatio. Kenen kappaletta tässä nyt sitten varioitiin ja kenen luvalla?
Kun Nokialla markkinointiosasto etsi 1990-luvulla soittoääniä puhelimiin, lakimiehet muistuttivat, että biisien levittäminen kännyköissä tulee maksamaan rahaa ellei säveltäjä ole kuollut aikoja sitten. Hyvän soittoäänen jahti rajattiin siis tarpeeksi kauan kuolleisiin säveltäjiin, joskin tästä BBC:n pariminuuttisesta haastattelusta voi päätellä, että vuonna 1909 kuolleen espanjalaisen Fransisco Tárregan kappaleen ”Gran Vals” päätyminen soittoääneksi oli lähinnä sattumankauppaa.
Tárrega ei kuitenkaan (tietenkään) ole toiminut tyhjiössä ja häneen ovat vaikuttaneet aiemmat säveltäjät. Etenkin Chopinin ”Grande Valse” 1800-luvulta lienee ollut merkittävä inspiraation lähde, jo nimistäkin päätellen. Tutut sävelet löytynevät tarkkaan kuuntelemalla kohdasta 2:55:

Tárregan oma kappale kuulostaa tältä, jossa 15 sekunnin kohdalla on tuttu pätkä:

Nokian soittoäänikilpailussa lähdettiin siis varioimaan tätä klassista melodiaa. Käy kuuntelemassa voittajakappale ja viisi finalistia. Koska alkuperäiset teokset eivät ole enää tekijänoikeuden piirissä, niiden muuntelu ja sovittaminen on sinänsä sallittua. Voidaan tietysti pohtia, onko Nokialla tähän soittoääneksi tehtyyn lyhyeen luritukseensa tekijänoikeus – onko kyseessä riittävän luova ja omaperäinen teos. Todennäköisesti ei ole, sillä se löytyy suoraan Tárregan kappaleesta ja sen on myös myönnetty sieltä löytyneen, eli kyseessä ei ole itsenäinen omaperäinen sävellys. Nokia on tietenkin rekisteröinyt lurituksen tavaramerkikseen, joten kukaan muu ei voi kappaletta käyttää kaupallisesti kilpailevassa tilanteessa. Mutta kappaleen soittaminen ja esittäminen on sinänsä vapaata.
Noin yleisemmin voisi tietysti pohtia, miten omaperäistä musiikkia oikein nykyisin syntyy. Voisi väittää, että Bach aikoinaan on valtavassa tuotannossaan käynyt läpi käytännössä jokaisen melodisen sävelkulun mitä nyt sävelasteikosta irti saa. Ja joku varmaan rakentaa joskus palvelun, joka minkä tahansa kappaleen kuullessaan kertoo, mistä Bachin kappaleista se koostuu. Kun kuitenkin useimmat ovat sitä mieltä, että omaperäisiä ja itsenäisiä sävellysteoksia syntyy yhä edelleen, ei ilmeisesti pelkkä melodia tai muutaman tahdin mittainen sävelkulku voi olla teos. Samoin kuin yksittäinen sana tai parin sanan yhdistelmäkään ei voi olla teos – tällöinhän kukaan muu ei saisi samaa sanayhdistelmää käyttää. Jos käytetään teoskynnyksen arvioinnin nyrkkisääntöä, eli että kukaan muu samaan tehtävään ryhtyessään ei päätyisi samaan lopputulokseen, pitänee nuotteja laittaa peräkkäin aika monta, jotta kukaan muu ei vahingossa tai edes tarkoituksella päätyisi samaan tulokseen.
Ehkä Nokian kilpailun voittanut dubstep-variaatio ylittää teoskynnyksen. Itse en osaa sitä arvioida. Joka tapauksessa kaupalliset käyttöoikeudet on kilpailun ehtojen mukaisesti luovutettu Nokialle.
Lopulta vastaus alussa esitettyyn kysymykseen. Kilpailussa varioitiin Tárregan Gran Vals:n osaa, joka joko perustuu tai on saanut inspiraatiota Chopinin Grande Valse:sta. Kummankin teoksen suoja-aika on vanhentunut.
PS. Jotten syyllistyisi plagiointiin, todetaan, että idea tähän artikkeliin syntyi osittain TNW:n artikkelista viime kuulta, josta nappasin myös videoupotukset.

Article by Tarmo Toikkanen / Tapaus / musiikki, muuntelu, sävellys, soittoääni, tavaramerkki Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään