• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-09-05

Piirustusten ja kaavioiden käyttö oppimateriaalissa

Viikon pulma: Miten verkossa olevia piirustuksia ja kaavioita voi käyttää omassa oppimateriaalissa?

Ihmisen verenkiertojärjestelmä. Selittävänä piirustuksena kuva ei ylitä teoskynnystä, joten sen kopiointia ei ole rajoitettu. Kuva: Encyclopedia Britannica

Kuten tekijänoikeusasioissa aina, on halutulle käytölle oltava jokin lupa tai peruste. Jos tarkoitus on kopioida verkosta kuvamateriaalia, seuraavat luvat voivat tulla kyseeseen:

  1. Teoskynnys alittuu. Jos kuva ei ole valokuva vaan ihmisen tai koneen piirtämä, se ei välttämättä yllä teostasoon, jolloin sitä saa kopioida ja muunnella vapaasti.
  2. Avoin lisenssi. Jos kuvan tekijä on lisensoinut kuvan avoimella lisenssillä, saa sitä käyttää lisenssin ehtojen mukaisesti. Esimerkiksi Creative Commons -lisenssit pääosin antavat oikeuden kopioida ja esittää teosta.
  3. Valokopiolupa. Opetuksessa saat tulostaa ja valokopioida kuvan oppilaille, joskaan tämä ei auta, jos tarvitset digitaalisen kopion.
  4. Digilupa. Jos oppilaitokseesi on hankittu erikseen Kopioston digilupa, saat kopioida verkkosivulta korkeintaan 20 kuvaa ja käyttää niitä digiluvan ehtojen mukaisesti oppimateriaalissa.
  5. Ylioppilaskirjoitukset. Ylioppilaskirjoituksiin ja vastaaviin kokeisiin voi tällaista aineistoa ottaa mukaan.
  6. Esitysoikeus. Opetuksessa (ja jumalanpalveluksessa) on oikeus esittää julkaistuja teoksia. Jos siis voit esittää kuvan videotykillä ilman, että teet siitä digitaalista kopiota, on se sallittua. Käytännössä voit siis tehdä materiaaliisi linkin, jonka avaamalla saat kuvan näkyviin.
  7. Arvostelu tai tieteellinen esitys. Näihin voi ottaa tekstiin liittyviä kuvia kuvasitaatteina.
  8. Kysymällä lupa tekijältä. Voit ottaa yhteyttä tekijään suoraan ja kysyä tältä käyttölupaa.

Teoskynnyksen arviointi on oma taidelajinsa ja siihen tulee lisävalaistusta tänään iltapäivällä KOTEK-hankkeen webinaarissa klo 14-15. Todetaan kuitenkin, että nimenomaan selittävät piirustukset, jotka siis yrittävät selittää tietyn asian, arvioidaan kirjallisina teoksina ja niissä teoskynnys on todella korkealla. Käytännössä esimerkiksi useimmat biologian, geologian ja anatomian piirustukset alittavat teoskynnyksen. Näitä kuvia saa siis ilman muuta lupaa kopioida ja muunnella, joskin tekijän nimi on hyvä mainita, jottei syyllisty plagiointiin eli toisen ajatusten omina esittämiseen.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / creative commons, selittävä piirros, teoskynnys, ylioppilaskirjoitukset

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Vesa Linja-aho sanoo

    2011-09-05 13:55

    Minulla on tekijänoikeusneuvostossa vetämässä kaksi lausuntopyyntöä liittyen rajanvetoon teoskynnyksen ylittymisessä juurikin näissä piirroskuvatapauksissa. Palaan kyllä asiaan, kun lausunto tulee (olen odotellut jo 10 kk :-).
    Tuossakin on muuten epäkohta: noiden lausuntojen pitkät käsittelyajat jarruttavat omalta osaltaan teosten hyödyntämistä.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään