Maanantai-iltapäivät kannattaa varata kalenteriin. Joka maanantai 5.9. alkaen aina 10.10. saakka on tarjolla kaksi tunnin mittaista tekijänoikeuswebinaaria, joihin voit osallistua omalta tietokoneeltasi (tai älypuhelimeltasi) käsin.
KOTEK-hankkeen webinaarit käsittelevät tekijänoikeuden perusasioita, ajankohtaisia uusia käänteitä, sekä opetusta haittaavia lain ongelmakohtia. Webinaareja vetävät Ville Oksanen ja Tarmo Toikkanen, Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittajat. Tässä syksyn webinaariohjelma:
5.9.2011 | klo 14 | Tekijänoikeuden suojaamat teokset ja tuotokset – Onko kirjassa oleva kaavakuva suojan piirissä? |
klo 15 | Jokamiehen oikeudet toisten teoksiin – Miten otetaan sitaatti veistoksesta? | |
12.9.2011 | klo 14 | Opetuksen erityisoikeudet – Saako YouTube-videoita esittää opetuksessa? |
klo 15 | Opetus: yksityistä vai julkista toimintaa? – Tarvitaanko elokuvan näyttämiseen perusopetuksessa erillistä lupaa? | |
19.9.2011 | klo 14 | Oppilaitoksen oikeudet opettajan ja opiskelijan tuotoksiin – Saako sijainen käyttää opettajan tekemää aineistoa? |
klo 15 | Miksi julkaista avoimella lisenssillä? – Ylimääräiset yksinoikeudet voi vaihtaa lisänäkyvyyteen | |
26.9.2011 | klo 14 | Avoimen verkkosisällön hyödyntäminen – Miten netistä voi hakea laillisesti kuvia omaan diaesitykseen? |
klo 15 | Oman sisällön julkaiseminen avoimella lisenssillä – Opas Creative Commons -lisenssin käyttöön | |
3.10.2011 | klo 14 | Oppimateriaalin yhteistuotanto organisaatiorajat ylittäen – Miten avoimella lisenssillä voidaan korvata monimutkaiset tekijänoikeussopimukset? |
klo 15 | Yksityisyydensuoja verkossa ja opetuksessa – Saako oppilaita kuvata ja saako kuvan laittaa Facebookiin? | |
10.10.2011 | klo 14 | Remiksaus – Miten eri teoksia voi laillisesti yhdistellä? |
klo 15 | Digilupa ja muut lisenssit – Mitä lisäoikeuksia oppilaitokseen voi ostaa ja mitä niillä tekee? |
Ilmoittautuminen webinaariin onnistuu osoitteessa http://bit.ly/KOTEK-ilmo. Itse webinaarit pidetään Adobe Connectilla osoitteessa http://bit.ly/kotek-webinaari.
Webinaarit koostuvat puolen tunnin luennosta, jossa asia webinaarin teema käydään läpi tiiviisti. Tämän jälkeen osallistujilla on puoli tuntia aikaa kysyä ja kommentoida. Webinaareista tehdään verkkoon pysyvät tallenteet, joten jos et johonkin kiinnostavaan webinaariin pääse osallistumaan, pääset kuuntelemaan sen jälkikäteen.