• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-05-16

Verkkoaineiston käyttö opinnäytetyössä

Viikon pulma: Voiko verkossa olevia Facebook- tai Twitter-viestejä käyttää opinnäytetyössä aineistona?

Twitterin ja Facebookin viestit eivät ole suojattuja teoksia, mutta muutkin seikat voivat rajoittaa niiden julkaisua vaikkapa opinnäytetyössä. Kuvassa #rehtorit-aiheella lähetettyjä julkisia tweettejä.

Koska opinnäytetyö on julkinen, ei sen tekemisessä voi turvautua yksityiskäytön kopiointioikeuteen. Toisaalta tutkija (ja luultavasti myös opinnäytetyön tekijä) tutkimusta tehdessään toimii yksityiskäytön piirissä, eli teoksia saa kopioida työvaiheessa varsin vapaasti, mutta lopullisessa julkaisussa ne eivät saa esiintyä (ks. Yksityiskäyttö, sivu 72). Toisaalta muiden teosten kopioiminen tieteelliseen julkaisuun sellaisenaan ei ole useinkaan edes tarkoituksenmukaista. Sitaatteja (ks. sivu 66) teoksista toki voi ottaa, joskin yleensä toimivin tapa on käyttää viittausta (ks. sivu 72).
Facebookin ja Twitterin tilapäivitykset ovat lähes poikkeuksetta teoskynnyksen alittavia, joten niitä saa sinänsä kopioida vapaasti (ks. Teoskynnys, sivu 31). Lisäksi on kuitenkin huomioitava yksityisyysasiat – jos viestit eivät ole täysin julkisia, on yksitellen arvioitava, saako niiden sisällön julkaista (ks. Yksityisviestit, 97). Lisäksi on huomioitava, että jotakuta halventavaa tai loukkaavaa tilapäivitystä ei voi uudelleenjulkaista opinnäytetyössä.
Verkossa täysin julkisesti olevaan viestintään voi suhtautua samaan tapaan kuin vaikkapa yleisönosastokirjoitukseen sanomalehdessä. Siihen voi viitata ja sitä voi siteerata. Periaatteessa kirjoittajan nimikin voidaan tuoda esiin, mutta yleensä
nimien piilottamista opinnäytetyössä kannattaa vakavasti harkita, sillä tutkittavien ihmisten oikeiden nimien käyttäminen ei ole tavallista tieteellisessä kirjoittamisessa. Tieteellisessä työssä on ollut tapana kysyä kaikilta tutkittavilta suostumus, mutta tietysti tällainen verkossa julkisesti olevan tiedon haravointi tekee lupien kysymisen ja saamisen melko hankalaksi.
Suositeltavin toimintatapa ei ole lain reunalla kulkeminen, vaan sekä kohteliaisuussääntöjen että tieteenalan ja oman oppilaitoksen eettisten sääntöjen huomiointi.

Article by Tarmo Toikkanen / Viikon pulma / aineisto, julkaiseminen, opinnäytetyö, sitaatti, teoskynnys, viestit, viittaus, yksityisyydensuoja Kommentoi

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään