• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-05-30

Peruskoulussa ja lukiossa saa ensi vuonna kopioida nettisisältöä

Kopiosto on parin vuoden kokeilun jälkeen saanut valmiiksi uuden digiluvan peruskouluille ja lukioille. Lupa sallii mm. verkkoaineiston käytön opetuksessa ja opiskelussa.
Digilupa laajentaa ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen skannausluvan myös peruskouluun ja lukioon, mutta erityisen kiinnostavia ovat verkkosisällön käyttöoikeudet. Jo nyt on hyvä huomata, että lupa on erikseen hankittava ja maksettava joka kouluun, johon nämä lisäoikeudet halutaan.
Digilupa antaa oleellisesti sekä opettajalle että oppilaille oikeuden kopioida verkosta sisältöä (korkeintaan 20 sivullista yhtä sivustoa kohti) ja käyttää tätä aineistoa opetuksessa ja harjoitustöissä. Tämä verkkosisältö ei kuitenkaan saa levitä opetusryhmän ulkopuolelle, eli tuotosten esittely koulun käytävillä ei ole sallittua, puhumattakaan tuotosten julkaisusta verkossa. Lisäksi lupa antaa oikeuden videoida luentoja ilman, että täytyy varoa luennossa esiintyviä teoksia (joista tallenteen tekeminen ei yleensä ole sallittua). Video- ja musiikkiaineistoa lupa ei koske.
Nyt pitäisi jokaisen peruskoulun ja lukion rehtorin miettiä kesän aikana, hankkivatko he tämän luvan koululleen ensi lukuvuodelle. Jos he siihen päätyvät, pitää opettajia toki tiedottaa heidän ja heidän oppilaidensa uusista oikeuksista sekä niihin liittyvistä rajoituksista.
Koska digiluvan käyttöehdot ovat vähän hankalasti luettavissa, olen kirjoittanut niistä  tiivistelmän: Peruskoulun ja lukion digilupa. Voit myös lukea Kopioston lehdistötiedotteen.
Edullisempina vaihtoehtoina tälle luvalle ovat edelleen avointen sisältöjen hyödyntäminen, sekä mahdollisesti opetustilanteen käsittely yksityistilaisuutena, joita on käsitelty oppaassa tarkemmin.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutinen / digilupa, esittäminen, kopiosto, lukio, peruskoulu

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Antti Raike sanoo

    2011-05-31 11:49

    Erittäin vaikeaselkoinen ja perusteiltaan hämärähkö ”lupa”, kuten ansiokkaasta yhteenvedostasikin käy ilmi. Harmillista, että tällaisia järjestelmiä ajetaan väkisin nyt myös perusopetukseen.

  2. Antti Raike sanoo

    2011-05-31 11:57

    Lainaus toisesta tekstistäsi:
    ”Jotta oppilaat ymmärtävät tekijänoikeusasiat, aiheuttaa tämä uusi lupa hieman päänvaivaa. Oppilaille on tehtävä selväksi, että täällä koulussa he saavat tämän 20 sivua / sivusto kopioida aineistoa ja käyttää harjoituksissaan, ja että opettaja saa tehdä saman, mutta näitä tuotoksia ei saa koskaan laittaa julkisesti verkkoon. Ongelma on tietysti se, että kun oppilaat tottuvat aineiston ottamiseen, tavasta voi olla vaikea päästä eroon.”
    Hyvä huomio, mutta ongelma on syvällisempi liittyen oppimiseen. Varsinkin ala-asteella on tärkeä ymmärtää *mihin asia liittyy*, miksi se on juuri näin ja miten opittua voi soveltaa. Tässä tapauksessa opetustehtävä on ennalta liki mahdoton, sillä tuota kuviota ei nähtävästi ymmärrä edes koulutettu aikuinen. Ja kuten tiedämme, ”näin se vain on” ei ole opetuksellisesti kovin fiksu perustelu. 😉

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään