• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-04-27

Raamatun tekijöiden oikeuksista

Raamattu on kirjoitettu ennen tekijänoikeuslakeja, mutta viimeaikaiset käännökset ovat kääntäjiensä yksinoikeuksien piirissä. Kun tekijänoikeuslakia uudistettiin vuonna 2006, meinasi raamatuntekstin käytöstä saarnassa tulla tekijänoikeusrikkomus.

Gutenbergin painama raamattu ei ole koskaan ollut tekijänoikeuden suojaama, mutta modernit käännökset ovat. Kuva: Raul654 @ Wikimedia Commons
Otetaan pohjaksi Pekka Gronowin artikkeli vuodelta 2006, juuri lain uudistuksen ajalta (kiitos linkkivinkistä, Elias Aarnio). Gronow toimi ylen äänitearkistossa mm. tekijänoikeusasioista. Artikkeli on hyvää luettavaa ja antaa mukavalla tavalla vilauksen lainuudistuksen aikana velloneista taloudellisista ja poliittisista taustavoimista. Tässä väännössä saatiin vastakkain runoilijoiden, säveltäjien ja levyttäjien oikeudet sekä perustuslaista uskonnonvapaus.
Lopputulemahan oli lopulta se, että sama pykälä, joka antaa opetuksessa oikeuden esittää julkaistuja teoksia, antaa saman oikeuden myös jumalanpalveluksiin:

21 § ”Teoksen, joka on julkaistu, saa esittää julkisesti jumalanpalveluksen ja opetuksen yhteydessä.”

Pykälän sanamuoto on ihastuttavan helppo ja siten myös epäselvä. Mikä kaikki on opetusta? Jotkut ovat sitä mieltä, että ”opetus” tässä tarkoittaa vain tutkintoon perustuvaan opetusohjelmaan kuuluvaa opetusta, toisten mielestä mikä tahansa koulutustilaisuus on opetusta. Me kannatamme kirjassamme varsin laajaa tulkintaa.
Samoin ”jumalanpalvelus” voidaan tulkita kovin eri tavoin. Onko kyseessä ainoastaan kirkon alttarilla pidetty messu? Entäpä puistossa pidetyt häät? Tai rippileirillä iltaisin pidettävä hartaushetki? Kirkkokahvit? Missä mennään lain väärälle puolelle ja raamatun tekstin otteen lausuminen menee tekijänoikeusrikkomukseksi? Yksityistilaisuuksissahan esittäminen on aina sallittua, mutta julkisissa vaaditaan lupa tai peruste.

Article by Tarmo Toikkanen / Tapaus / esittämisoikeus, kirkko, laki, raamattu

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Teemu K. sanoo

    2012-08-02 21:28

    Tuossa linkissä on kohtuullisen hyvin määritelty jumalanpalvelus: http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Jumalanpalvelus
    Käytännössä siis mikä tahansa seurakunnallinen tilaisuus on jumalanpalvelus, siis myös kirkkokahvit, jos siinä mukana on hartaushetki.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2012-08-02 23:56

      Kiitos linkkivinkistä! Johtopäätöksesi voi jopa olla oikein, jos lainsäätäjät ovat jumalanpalveluksen ymmärtäneet samalla tavalla. Tästähän ei ole takeita, sillä tekijänoikeuslaissa on muitakin sanoja, jotka lain tulkinnoissa on ymmärretty hyvin eri tavalla kuin sanan normaali käyttö antaisi olettaa. Esimerkiksi ”elokuva” on tällainen varsin problemaattinen sana (katso kirjan sivulta 82 tarkemmin).

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään