• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-02-02

Oppimateriaalin avoimen julkaisemisen lisäarvo

Mitä hyötyä oppimateriaalin avoimesta julkaisemisesta on yleisölle ja opettajille? Katsotaan yli 5000 henkilön vastauksista, mitä hyötyä he saavat maailman johtavan avoimen oppimateriaalivarannon käytöstä.
MIT OCW sisältää MIT-yliopiston kaikkien kurssien oppimateriaalit CC BY-SA -lisenssillä julkaistuna. Steve Carson raportoi viime vuoden lopussa kyselytutkimuksen tuloksista, mitä hyötyä OCW:n käyttäjät siitä saivat. Kyselyyn osallistui yli 5000 vastaajaa, joista 9% oli opettajia. Steven blogikirjoituksessa on tarkemmat numerot taulukoissa, tässä tiivistän olennaisen.

Opettajien tavat hyödyntää OCW-materiaalia

Opettajien käyttötavoista on toki kiinnostavaa huomata, että suurin osa käyttötavoista ei edes edellytä materiaalin olevan avoimesti lisensoitua – pelkkä verkossa julkisesti näkyvä materiaali riittää. Lähinnä kolmas rivi, ”materiaalin yhdistäminen omaan materiaaliin” voi edellyttää avointa lisensointia. Katsotaanpa sitä tarkemmin:
Millä tavoin opettajat yhdistävät OCW-materiaalia omaansa

OCW-materiaalia käytetään eniten olemassaolevien kurssien parantamiseen, mutta myös ideoiden hakemiseen sekä uusien kurssien rakentamiseen. Ilman avointa lisenssiä OCW-materiaalia voisi ainoastaan linkittää muuhun aineistoon, eikä sitä voisi kopioida koulun omalle verkkopalvelimelle tahi jakaa kopioina opiskelijoille – puhumattakaan siitä, että aineistoa sovitettaisiin paremmin kurssiin sopivaksi. Esimerkiksi aineiston kääntäminen toiselle kielelle tai eri oppiasteelle sopivaksi ovat muunnelmia, joita ei saa ilman lupaa tehdä. CC-lisenssi antaa tämän luvan.
David Wiley pohtii omassa blogissaan, mitä iloa avoimesta lisensoinnista lopulta on. Hänen mielestään valtaosa opettajien kokemasta hyödystä saavutettaisiin pelkällä verkkojulkaisulla, eikä avoin lisenssi tuo kovinkaan paljon lisäarvoa.
Mitä hyötyjä opettajat ovat saaneet OCW-materiaalin yhdistämisestä omaansa

Osa taulukossa olevista hyödyistä voitaisiin saavuttaa julkisen aineiston avulla, linkittämällä siihen verkkoaineistosta ja esittämällä sitä videotykillä. Mutta valtaosa opettajien kokemista hyödyistä edellyttää materiaalin kopioimista ja muokkaamista, vähintään sen osien yhdistämistä laajempaan kokonaisuuteen. Mikään tästä ei olisi mahdollista ilman avointa lisenssiä.
asfafs

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / creative commons, linkitys, lisenssit, ocw, oppimateriaali

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Tero Toivanen sanoo

    2011-02-02 21:36

    Tieteeseen on kuulunut avoimuuden periaate vuosisadasta toiseen. Miksi se nyt uhkaa unohtua? Kaiken tiedon pitäisi olla koko ihmiskunnan yhteisomaisuutta! Kaikki tieto luodaan jo olemassa olevaa tietoa hyödyntämällä. Miten se yht’äkkiä muuttuu jonkun ihmisen yksityisomaisuudeksi, kun hän remixaa olemassa olevaa tietoa ja lisää siihen vähän lisää omaansa? Tekijänoikeuksien historiallinen kehitys on surullista ja absurdia luettavaa. Viimeisimmässä MikroBitti lehdessä 2/2011 Pekka Rousu sivulla 77 ihmettelee tekijänoikeusjärjestöjen lobbaamia hyvitysmaksuja varsin hyvin perustein kolmunissaan ”Hyvitystä kerrakseen”.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään