• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2011-01-28

Lehdistötiedote: Avoimet sisällöt rikastuttavat opetusta

Aalto-yliopiston tutkijoiden Tarmo Toikkasen ja Ville Oksasen mukaan verkosta löytyvä avoin sisältö rikastuttaa opetustyötä kaikilla koulutustasoilla. ”Avoimella sisällöllä tarkoitetaan teoksia, joiden tekijä on avannut yksinoikeuksiaan muille hyödynnettäväksi”, toteaa Tarmo Toikkanen. ”Tekijänoikeuslain sallimaa laajemmat oikeudet mahdollistavat avoimen sisällön käytön opetuksessa ja myös oppimateriaaleissa.”
Avoin sisältö on tuttu sellaisista yhteyksistä kuin Linux-käyttöjärjestelmä ja Wikipedia. Yhä useammin aloittavat taiteilijat julkaisevat teoksiaan avoimella lisenssillä saavuttaakseen mahdollisimman suuren yleisön. Suomalaiseen opetustyöhön avoimet sisällöt ovat vasta tuloillaan.
”Avoimia sisältöjä käytettäessä on huomioitava tekijänoikeudet”, muistuttaa Ville Oksanen. ”Erityisesti on osattava selvittää, mitä oikeuksia hyödyntäjällä on ja missä laajuudessa. Yleisetkin Creative Commons -lisenssit vaativat asiantuntemusta opettajalta, ettei tule vahingossa rikkoneeksi lakia.”
Opetustyön yleensä ja avoimen sisällön tekijänoikeuskysymyksiä käsitellään Toikkasen ja Oksanen tammikuussa ilmestyneessä kirjassa Opettajan tekijänoikeusopas (Finn Lectura 2011).
Tekijänoikeudelliset kysymykset nousevat yhä enenevässä määrässä esille opetustyössä. Paitsi verkkomateriaali myös muu opetusteknologian kehitys on ulottanut entistä laajemman määrän aineistoa hyödynnettäväksi opetuksessa.
”Parhaimmillaan teknologia ja avoin sisältö sallii aiempaa rikkaamman opetus- ja oppimiskokemuksen”, huomauttavat Toikkanen ja Oksanen.
Avoimen sisällönkin suhteen tekijän myöntämä lupa voi olla rajoitettu. Esimerkiksi valokuvan käyttöoikeus voi olla rajattu vain tiettyyn tarkoitukseen.
Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen ovat tavattavissa Educa 2011 -tapahtumassa Tietoiskulavalla lauantaina 29.1.2011 15:30-15:50
Tiedustelut ja arvostelukappaleet Opettajan tekijänoikeus -teoksesta:
Finn Lectura, Markkinointipäällikkö Petro Suvanto
sähköposti: [email protected]
puhelin: 040 4810 012

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote / avoin sisältö, educa, lehdistötiedote

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Anonymous User sanoo

    2011-01-28 06:51

    Kunhan määrää ei tule liikaa sillä viisaus on asia, jota ei esiinny kaikilla ja viisautta on juuri nyt poistettu hirveällä vauhdilla koska enemmistö (ei-viisaita) haluavat olla oikeassa ja sanoa kuinka mennään. Johtaa siis tulvaan jossa kaikki on samaa.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään