• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2010-12-21

Uusi pulma vastauksineen joka viikko

Vuoden 2011 alusta tässä blogissa esitellään joka viikko uusi opettajilta kuultu tekijänoikeuteen liittyvä kysymys, johon annetaan tiivis vastaus. Kysymyksiä ja vastauksia julkaistaan vähintään puolen vuoden ajan, luultavasti pidempäänkin.Voit esittää oman kysymyksesi  kommenttina tähän kirjoitukseen tai kysymällä sen kirjan Facebook-sivulla.

Article by Tarmo Toikkanen / Tiedote, Viikon pulma

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. Leena Helttula sanoo

    2010-12-21 09:59

    Tässäpä pähkinä, jota olen jonkin aikaa pureskellut.
    Useimmat oppikirjakustantajat ilmoittavat kopiointilupien yhteydessä seuraavaa:
    Teoksen tai sen osan digitaalinen kopioiminen tai muuntelu on ehdottomasti kielletty.
    Ymmärrettävää sinänsä, mutta käytän opetuksessa Smart Boardia, jolloin automaattisesti rikon kyseistä vaatimusta. Smart Boardin oma dokumenttikamera on nimittäin fiksu. Sillä on tarkoitus ottaa kaappaus taululle. Zoomaus, valaistus ym säädöt voidaan tehdä taululla ja kun ne on tehty, kuva kaapataan taululle. Sen jälkeen opettaja voi tehdä merkintänsä ja kaiken muun tauluun sen sijaan, että hän istuisi dokukameran vieressä ja tihrustaisi siellä olevaa kuvaa.
    Matikan tehtävissä tulkitaan usein piirroksia. Läheskään kaikki kustantajat eivät edes ole laatineet opettajan opasta, josta kuvat saisi ja todennäköisesti niidenkin digitaalinen kopiointi on kielletty.
    Smart Board on nopea ja kiva tapa korvata vanhanaikaiset kalvot, mutta tekemällä kuvailemallani tavalla teen sen digitaalisen kopion. Kalvokopiointi olisi mahdollinen, sillä koululla on kyllä kopiointilupa. Vilaanko nyt vain pilkkuja?

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2010-12-30 23:23

      Kiitos kysymyksestä, Leena! Tähän itse asiassa vastataankin itse opaskirjassa. Ja kuten Herkko totesi, tämä on varsin jännä aihe, jossa liikutaan uusilla vesillä. Aloitan viikon kysymykset tammikuussa muutamalla peruskysymyksellä, mutta käsittelen tämänkin tammikuun aikana.

  2. Herkko Hietanen sanoo

    2010-12-21 11:07

    Visainen kysymys on. Smartboardi vertautuu dokumenttikameraan ja piirtoheittimeen. Suoraan laista ei löydy kysymykseen vastausta. Kirjasta muodostuu digitaalinen kopio joka esitetään luokalle. Tosin kopio on väliaikainen, mutta sillä on taloudellista merkitystä. Onkohan smartboardit kopioston kartalla? Odotan mielenkiinnolla vastausta.

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään