• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2010-11-28

Virtuaalikorkeakoulujen tekijänoikeusluennon tallenne verkossa

Virtuaaliyliopiston ja virtuaaliamk:n logot

Pidin Virtuaalikorkeakoulujen seminaarisarjassa luennon tekijänoikeuksista hyödyntäen ACP:n poll-työkaluja diagnostisten kysymysten esittämiseen. Seminaaritallenne on nyt julkaistu ja sen voi kuka tahansa katsoa ja kuunnella.
Mielenkiintoinen osuus alkaa viiden minuutin kohdalla. Vaikka kysymyksiin ei voi tallenteessa ruksia omia mielipiteitään, voi niiden kohdalla kuitenkin itsekin miettiä, mitä vastaisi. Ajatus näiden kysymysten käytössä on ollut, etten vain suoraan kerro, miten asiat ovat, vaan ensin pistän ihmiset miettimään ja kirjaamaan sen oman kantansa. Näin erot nykytiedon ja asioiden oikean tolan välillä tulevat selvemmin esiin.
Samalla osallistujat voivat chatin kautta esittää kommentteja ja kysymyksiä, jolloin eri aiheita voidaan käsitellä osallistujien omien tarpeiden mukaisesti joko kevyemmin tai syvemmin. Olen tätä formaattia käyttänyt jo useampaan kertaan ja hyvin se näyttää toimivan. Ainakin osallistujat ovat olleet tyytyväisiä.
Luennon lopussa käsitellään Creative Commonsia aivan lyhyesti, mutta ajan puutteen vuoksi todella vauhdilla.

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / acp, creative commons, luento, tallenne Yksi kommentti

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2023 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään