• Kirja
    • Osta kirja
    • Handbok på svenska
    • Asiantuntijat
      • Tarmo Toikkanen
    • Korjaukset
      • Kuvasitaatit arvosteluissa ja tieteellisissä esityksissä
      • Kopioston Digilupa
  • Blogi
    • Kaikki kirjoitukset
    • Viikon pulmat
    • Tekijänoikeusuutiset
    • Sivuston tiedotteet
    • Aineistot
    • Esimerkkitapauksia
    • Haastattelut
    • Vieraskynät
  • Kopiokissa
    • Osa 1. Väliaikainen tallennus
    • Osa 2. Selittävät piirrokset
    • Osa 3. Onko opetus yksityistilaisuus?
    • Osa 4. Tekijänoikeuden historiaa
    • Osa 5. Julkinen ei ole avointa
    • Osa 6. Sitaatit
    • Osa 7. Avoimet sisällöt
    • Osa 8. Digilupa
    • Osa 9. Oppilaitoksen oikeudet opettajan tuotoksiin
    • Osa 10. Verkkopalveluiden käyttöehdot
    • Osa 11. Luennon tallentaminen
    • Osa 12. YouTube-videot opetuksessa
    • Remix Kopiokissa
      • Säännöt
      • Ohjeet
      • Materiaalit
  • Koulutus
    • Tarmo Toikkanen
    • KOTEK-hanke
  • Aineisto
    • Selvitä käyttöoikeutesi kyselyn avulla
    • 12 luentotallennetta tekijänoikeuksista
    • Sopimusmallit avoimeen sisällöntuotantoon
    • Kopioston Digilupa
    • Kuinka teet oppilaitoksen tekijänoikeusohjeet ja -sopimukset
  • Linkit
    • Kirjassa mainitut linkit
    • Facebook
    • Twitter
  • Tietoja

Opettajan tekijänoikeus

Opettajan opas tekijänoikeuksiin

2010-11-23

Pitäisikö Creative Commons -lisenssejä yksinkertaistaa?

Olen jo moneen otteeseen kouluttanut opettajia Creative Commons -lisenssien käytössä. Niitähän on kuusi kappaletta, mutta tarvitaanko todella niitä kaikkia? Haittaako lisenssien määrä monimutkaisuudellaan CC:n käyttöä harkitsevia?Varoitus: Tämä on melko teknistä CC-lisenssien puintia. Jos CC ei ole jo valmiiksi tuttu juttu, tämä tulee menemään yli hilseen. Tässä blogissa tullaan käsittelemään CC:tä myös kansantajuisemmin, mutta tämä on nyt ajankohtaista.
Otsikon mukaisen kysymyksen esitti Terry Hancock Free Software Magazinessa. Perusteesi hänellä on se, että ND-ehto ja NC-SA-yhdistelmä ovat turhia. Alla oleva kaavio näyttää, mitä niille voisi tehdä. NC-SA yhdistettäisiin NC-lisenssiin ja ND lakkautettaisiin kokonaan (sekä NC-variaatio että tavallinen).

Ehdotus NC-lisenssien karsintaan: NC-SA yhdistetään NC-lisenssiin ja NC-ND-lisenssi lakkautetaan kokonaan.

Karsintaehdotus: NC-lisenssi lakkautettaisiin, muut kaupallisen toiminnan sallivat lisenssit säilyisivät.

Näin menetellen kuudesta lisenssistä päästäisiin kolmeen: CC BY, CC BY-NC, CC BY-SA.
Sinänsä Terryn perustelut ovat ihan hyviä. ND-ehtohan tarkoittaa, että teosta ei saa muunnella. Mutta ehdosta huolimatta teoksesta saa ottaa lainauksia, siitä saa tehdä parodiaa ja satiiria, siihen voidaan viitata ja se voidaan tuoda esiin epäedullisessa valossa (joskin tekijää loukkaava tapa on tietysti kiellettyä). Terry väittää, että suurin osa ND-ehdon valitsevista hakee lisenssistä jotain tällaista suojaa, jota lisenssi ei kuitenkaan voi antaa.
CC BY-NC-SA-yhdistelmän turhuus perustuu samoin ehtojen väärin ymmärtämiselle. SA-ehto tekee jo yksinäänkin kaupallisen väärinkäyttämisen todella hankalaksi (ja tästä syystä minäkin suosittelen oppimateriaalille juuri CC BY-SA -lisenssiä, en CC BY-NC-SA -lisenssiä), joten NC ei tuo siihen paljonkaan lisäarvoa.
Toisaalta taas NC-ehto estää kaupallisen käytön, eli johdannaisia ei voi jakaa muuten kuin NC-ehdon säilyttäen. Tämä rajaa johdannaisiin valittavaa lisenssiä hyvin paljon, joten SA-ehdon lisääminen ei tee merkittävää lisärajausta. Ja suuri osa NC-SA-yhdistelmän valinneista ajattelee, että SA:n lisääminen tekee heidän teoksestaan avoimempaa kuin pelkkä NC, mikä taas on väärin ymmärretty.
Terryn ehdottama rajaus on radikaali ja voi olla, että se ei ikinä toteudu – jo tehtyjä sopimuksia (joita lisenssitkin ovat) kun on vaikea muuttaa. Mutta toisaalta sisältöjä julkaiseva voi ottaa tästä opikseen ja jättää ne kolme turhaa, monimutkaista lisenssiä kokonaan harkinnasta pois ja keskittyä näihin kolmeen:

  1. CC BY: Teoksella voi tehdä mitä tahansa, kunhan tekijän nimi mainitaan.
  2. CC BY-NC: Teoksella voi tehdä mitä tahansa, kunhan tekijän nimi mainitaan, mutta kopiointi, esittäminen, näyttäminen, levittäminen ja välittäminen on rajattu epäkaupalliseen toimintaan.
  3. CC BY-SA: Teoksella voi tehdä mitä tahansa, kunhan tekijän nimi mainitaan ja johdannaiset julkaistaan samalla lisenssillä. Tämä olisi edelleen suositeltavin lisenssi oppimateriaalille.

Mitä tämä herättää? Onko jollakulla palava tarve ja perusteet käyttää CC BY-NC-SA-, CC BY-ND- tai CC BY-NC-ND-lisenssejä?

Article by Tarmo Toikkanen / Aineisto / creative commons, lisenssit

Tietoja Tarmo Toikkanen

Design-researcher, entrepreneur, author. Psychology of learning, engagement design, educational technology, prototyping, participatory design, copyright and Creative Commons.

Kommentit

  1. tarmotoikkanen sanoo

    2010-11-23 11:49

    Pitäisikö Creative Commons -lisenssejä yksinkertaistaa? http://www.opettajantekijanoikeus.fi/201… via @otokirja #tekijanoikeus

    • msalavuo sanoo

      2010-11-23 11:52

      @tarmotoikkanen CC-kieli on kyllä turhan teknistä, olen kokenut saman opettajien kanssa. Lisenssivalitsin cc-sivulla on onneksi simppeli

      • tarmotoikkanen sanoo

        2010-11-23 11:53

        @msalavuo Tuon karsintauudistuksen idea ilmeisesti olisi, että valinta menisi oikein. Lisenssivalitsin on helppo, mutta voi johtaa harhaan.

        • msalavuo sanoo

          2010-11-23 11:53

          @tarmotoikkanen Joo, minusta tuntui, että valitsimesta ikään kuin puuttui jotain ekaa kertaa käyttäessäni.

        • msalavuo sanoo

          2010-11-23 12:01

          @tarmotoikkanen Vaihteleva kieli (fin<>eng) voi sotkea lisää. Logot toki auttaa. Terminologia pitäs olla helppoa. Jälkiperäinen? 😉

          • tarmotoikkanen sanoo

            2010-11-23 12:34

            @msalavuo Joo, CC-sivujen lokalisointiin tarvitsisi vähän satsata…

    • msalavuo sanoo

      2010-11-23 11:53

      @tarmotoikkanen Kyse ei siis välttämättä edes ole lisenssien monimutkaisuudesta, vaan termien / ilmaisun. Vai mitä ?

  2. Antti Raike sanoo

    2010-11-23 14:06

    Tässä ei tarvitse kilauttaa kaverille vaan vastaan: 1. Pitäisi!

  3. Herkko Hietanen sanoo

    2010-11-23 14:45

    Tuo BY-NC-SA lisenssi on tosiaan aika turha. Oikeastaan koko NC ehto tekee teoksesta moneen käyttöön sopimattoman. Toisaalta se toimii polkuna monelle tekijälle kohti vapaata lisensointia.
    BY-ND sen sijaan voi olla ihan hyväkin. Näin siis erityisesti jos tekijä ei halua teostansa muokattavaksi, mutta silti haluaa että se on vapaasti saatavissa.

  4. Esko Levee sanoo

    2010-11-23 17:05

    Voisihan systeemiä hioa lisää. Tosin oOmissa koulutuksissa lisenssien määrä ei ole näyttäytynyt ongelmana. Kun ope ylipäänsä tajuaa tekijänoikeuksien perusteet ( ja ettei perusgoogletus takaa vapaata hyödynnettävyyttä), ei lisenssin va

  5. Esko Levee sanoo

    2010-11-23 18:05

    Pakkasen turruttama peukalo päästi tuon ennenaikaisesti eikä iPhone-appsilla saa peruttua…

  6. Esko Levee sanoo

    2010-11-23 18:21

    Jaahas… huomaan täältä blogista, että ei edes sisäänpäin kääntyneen Facebookin viestit pysy irrallaan avoimesta internetistä, vaan joka ikinen kommentti voi päätyä automaattisyötteinä pitkin ja poikin nettiä.

    • Tarmo Toikkanen sanoo

      2010-11-23 18:50

      Tämä lienee tärkeä asia itse kunkin huomata. 🙂

  7. tarmotoikkanen sanoo

    2010-11-23 18:33

    Blogikirjoitukseen liittyvä Twitter-keskustelu tulee nyt kommenteiksi blogiin. Näppärää! http://www.opettajantekijanoikeus.fi/201…

    • haloefekti sanoo

      2010-11-23 18:45

      RT @tarmotoikkanen: Blogikirjoitukseen liittyvä Twitter-keskustelu tulee nyt kommenteiksi blogiin. Näppärää! http://www.opettajantekijanoikeus.fi/201…

    • msalavuo sanoo

      2010-11-23 18:52

      @tarmotoikkanen Huomasin tuon Twitoasterin myötä keskustelevani selvästi vapaammin Twitterissä 😀 Kynnys vastata paljon pienempi.

      • tarmotoikkanen sanoo

        2010-11-23 19:09

        @msalavuo Niin, hiljaksiin saa nämä siilot rikki ja keskustelut eri kanavilla kerättyä yhteen paikkaan. Täytyy blogata ohjeet pian…

        • msalavuo sanoo

          2010-11-23 19:32

          @tarmotoikkanen hyvä ideahan tuo on, joskin tuleekohan joihinkin keskusteluihin liikaakin ”melua” tai ehkä toistoa/ päällekkäisyyttä?

          • Tarmo Toikkanen sanoo

            2010-11-24 08:16

            No Retweetit näyttää kyllä turhalta melulta täällä blogissa. Kytkin ne pois, eli eivät enää tule häiritsemään.

    • timorainio sanoo

      2010-11-23 20:41

      RT @tarmotoikkanen: Blogikirjoitukseen liittyvä Twitter-keskustelu tulee nyt kommenteiksi blogiin. Näppärää! http://www.opettajantekijanoikeus.fi/201…

    • aikataikuri sanoo

      2010-11-23 20:56

      RT @tarmotoikkanen: Blogikirjoitukseen liittyvä Twitter-keskustelu tulee nyt kommenteiksi blogiin. Näppärää! http://www.opettajantekijanoikeus.fi/201…

Tervetuloa

Opettajan tekijänoikeussivusto kertoo tekijänoikeusasioista opetuksen ja opettajan näkökulmasta, konkreettisesti ja ilman kapulakieltä.

Haku

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään