Neuvotelkaa uusi digilupa, joka korjaa opetuksen ja tutkimuksen tekijänoikeusongelmat

Korkea-asteen valokopio- ja digiluvat menevät uusiksi. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa lupien sisältöihin. Rehtorien tulisi ottaa juuri nyt käynnissä olevat neuvottelut vakavasti ja huomioida nykyiset opetuskäytännöt.

Vieläkö näitä tarvitsee huoltaa kouluissa, vai voisiko niistä jo hankkiutua eroon? Kuva: Mark TurnauckasCC BY 2.0

OKM ei enää lukuvuonna 2014-2015 maksa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valokopio- ja digilupia. Digilupa oli viime lukuvuonna valmiiksi maksettu ja valokopiolupa on ollut valmiiksi maksettuna vuosikymmenet.

Nyt siis ammattikorkeakoulut ja yliopistot ovat itse sopimassa Kopioston kanssa paperi- ja digikopioinnin luvista. Neuvotteluja käyvät luultavasti oppilaistosten yhteistyöelimet rehtoritasolla. Tässä muutama vinkki neuvotteluihin:

  1. Kysykää opetushenkilöstöltä, miten he muiden tekemiä aineistoja kopioivat. Onko valokopiointi vielä ehdottoman tärkeää? Vai pärjäisikö digikopioilla? Minne digikopioita pitäisi saada laitettua tai miten niitä pitäisi voida jaella?
  2. Älkää tyytykö siihen samaan vanhaan valokopiolupaan (20 sivua / julkaisu). Nyt teillä on mahdollisuus neuvotella juuri nykyisiä ja tulevia opetuskäytäntöjä tukevat oikeudet. Tämä on mahdollisuus kehittää opetuskäytäntöjä. Valokopiontia on hyödynnetty opetuksessa, koska se on ollut valmiiksi maksettuna. Nyt kannattaa harkita, onko valokopioiden käyttö edelleen perusteltua, kun siitä on itse maksettava.
  3. Digilupa voi sisältää mitä tahansa oikeuksia ja rajoituksia aineiston digitaaliseen kopiointiin. Neuvotelkaa sellaiset oikeudet, joille todella on käyttöä. Hinta tietysti määräytyy oikeuksien laajuuden mukaan.
  4. Tutkimuskäytössä tarvitaan oikeudet tiedonlouhintaan, siis analysoida mm. tekstiaineistoja. Nykyisin lehtiartikkeleja voidaan tutkia vain ”sanapuurona” tai sitten on rajoituttava todella vanhoihin aineistoihin (jotta kaikki artikkelien kirjoittajat ovat varmasti kuolleet yli 70 vuotta sitten).
  5. Opiskelijat yhä enemmän tuottavat uutta rakentamalla sitä olemassaolevien materiaalien päälle. Nykyiset luvat eivät salli minkäänlaista teosten muuntelua, ainoastaan kopiointia ja esittämistä. Kannattaisi selvittää, mahdollistaako 14 § 1. mom myös johdannaisteosten kuten tekstikäännösten tekemisen.
  6. Mitä muuta tulisi rehtorien huomioida? Lisää ehdotuksesi kommentteihin.
  7. Ota yhteyttä oman oppilaitoksesi johtoon ja varmista, että he ovat tehtävänsä tasalla.

PS. Verkkovideoiden esitysoikeutta ei tähän voi saada mukaan, koska 14 § 1. mom puhuu vain kappaleen valmistamisesta ja välittämisestä yleisölle, ei esittämisestä.

Kategoria(t): Aineisto Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Neuvotelkaa uusi digilupa, joka korjaa opetuksen ja tutkimuksen tekijänoikeusongelmat

  1. Päivitysilmoitus: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uusi neuvoteltu kopiolupa on... halvempi - Opettajan tekijänoikeusOpettajan tekijänoikeus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *