Tekijänoikeus USAssa, osa 3: TEACH Act vs. Digilupa

Kun USAssa on alettu harjoitella etäopetusta ja digitaalisten oppimateriaalien hyödyntämistä, fair use -käytännön antamat oikeudet ovat loppuneet kesken. Tätä paikkaamaan on tehty USAn erillinen opetukseen oikeuksia tuova TEACH Act, joka muistuttaa melkoisesti meillä kehiteltyä Digilupaa.

USAn TEACH Act antaa oikeuksia tietyissä tilanteissa. Opettajan on tarkkaan mietittävä, mikä on sallitun rajoissa. Tämä työkalu auttaa asiaa.

Vuonna 2002 alkaen USAlaiset valtion laitokset ja epäkaupalliset oppilaitokset voivat saada lisää toimintamahdollisuuksia TEACH ACT:n kautta. Pääasiassa ongelma on ollut etäopetus, jota varten tarvittavia opetusmateriaaleja ei ole voitu laittaa koulun oppimisalustalle laillisesti. Tämä laki mahdollistaa melko laajojen kokonaisuuksien välittämisen verkossa opiskelijoille, paperiaineiston digitoinnin sekä teosten välittymisen osana luennon videointia (jotka myös Digilupa mahdollistaa), kunhan seuraavat ehdot täyttyvät:

  1. Lupa ei koske taideteoksia, oppikirjoja, kurssimateriaaleja tai mitään, johon on erikseen hankittu käyttölupa. Oleellisesti lupa koskee siis tietosisältöä, jota ei ole suoraan suunnattu koulutukseen. Digilupa sallii vain teksti- ja kuvasisällön välittämisen eikä laajenna minkään aineiston käyttöehtoja.
  2. Sisältöön saavat päästä käsiksi vain virallisesti hyväksytyt oppilaat ja henkilöstö. Digilupa rajaa käyttäjät ko. kurssin opetusryhmään.
  3. Laitoksella on oltava tekijänoikeussäännöstö.
  4. Laitoksen on seurattava sisällön käyttöä mm. valvomalla verkkoliikennettä. Digilupa sallii sisällön välittämisen vain oppilaitoksen palomuurin sisällä olevalla palvelimella.
  5. Teoskopiot on tuhottava kurssin päätyttyä. Digiluvassa on sama vaatimus.

Digilupa ei siis ole mitenkään outo lintu kansainvälisessä tekijänoikeusmaailmassa, vaan muistuttaa USAn vastaavaa etäopetuksen mahdollistavaa lakia melkoisesti. Oppilaitokset kautta maailman kärsivät samoista vanhentuvien lakien rajoituksista, joita koetetaan eri mekanismein helpottaa.

Minkälaisiin kysymyksiin opettajan on sitten USAssa osattava vastata, jotta hän voi arvioida, toimiiko hän TEACH-lain mukaisesti? Tätä voit itse kokeilla seuraavalla työkalulla: Exceptions for Instructors in U.S. Copyright Law. Suomen lakien mukaan toimittaessa on tietenkin vastattavana aivan erilainen kysymysten joukko.

Tämä tiivistelmä perustuu osin Joseph Leonen pitämään tekijänoikeusluentoon, jonka voit itsekin katsoa.

Lisää luettavaa:

Kategoria(t): Aineisto Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *